آفتاب

بازتاب سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل

 بازتاب سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل

سخنرانی روز گذشته رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، مهمترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون تقریباً در همه مطبوعات و رسانه های مهم بین المللی بازتاب یافته است.

سخنرانی روز گذشته رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، مهمترین موضوعی است که از روز گذشته تاکنون تقریباً در همه مطبوعات و رسانه های مهم بین المللی بازتاب یافته است. دیدگاه های روحانی درباره شیوه مبارزه با تروریسم در منطقه و همچنین رویکرد وی نسبت به توافق نهایی هسته ای با گروه 1+5، مهمترین محورهای مورد توجه مطبوعات بین المللی بوده است.



به گزارش «تابناک»، روزنامه «گاردین» از جمله مطبوعاتی است که سخنان روحانی را مورد توجه قرار داده و می نویسد رئیس جمهور ایران ظهور گروه داعش را به مداخلات غرب در خاورمیانه مرتبط دانسته است. این روزنامه اشاره می کند که به عقیده روحانی، این کشورهای منطقه هستند که باید رهبری ائتلاف مبارزه با تروریسم و افراط گرایی را بر عهده بگیرند. به گفته وی، در وهله نخست سیاست ها غرب در منطقه بوده که سبب ظهور افراط گرایی خشن شده و اگر کشورهای خارجی می خواهند کمکی به مبارزه با این گروه بکنند، باید از اینکه رهبری این مبارزه در دست کشورهای منطقه باشد، حمایت کنند.




سایت شبکه خبری «بلومبرگ» بخش هایی از سخنان روحانی را که مربوط به توافق هسته ای با گروه 1+5 بوده بیشتر مورد توجه قرار داده و می نویسد به عقیده روحانی، دستیابی به توافق هسته ای سبب می شود ایران بتواند در زمینه مبارزه با افراط گرایی همکاری بیشتری داشته باشد. این سایت می نویسد به عقیده روحانی، در صورتی که مذاکره کنندگان دو طرف بتوانند بر موانع باقیمانده دستیابی به توافق چیره شوند، یک فضای کاملاً متفاوت برای همکاری شکل خواهد گرفت که در آن، تمرکز بر مسائل بسیار مهم منطقه، از جمله مبارزه با خشونت و افراط گرایی خواهد بود. 




روزنامه «پیپل دیلی» چین نیز به طور خاص موضوع هسته ای را در سخنان روحانی مورد توجه قرار داده و می نویسد با وجود اختلافات، ایران به دستیابی به توافق نهایی در موضوع هسته ای امیدوار است. این روزنامه می نویسد رئیس جمهور ایران ابراز امیدواری کرده که در زمان کوتاه باقیمانده، توافق جامع هسته ای حاصل شود. در عین حال، وی تأکید کرده که ایران مصمم به ادامه فعالیت های هسته ای خود، از جمله غنی سازی اورانیوم در حاک خود بوده و حقوق هسته ای خود را رها نمی کند. پیپل دیلی می افزاید که به عقیده روحانی، دستیابی به توافق هسته ای سبب شکوفایی همکاری بین المللی در زمینه امنیت، صلح و توسعه خواهد شد. 




اما این تنها روحانی نیست که نسبت به دستیابی به توافق نهایی هسته ای امیدوار است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزیر خارجه آلمان گفته ایران و گروه 1+5 تاکنون هیچ گاه به اندازه الان به توافق هسته ای نزدیک نشده بودند؛ اما در عین حال، مرحله نهایی مذاکرات، سخت ترین مرحله خواهد بود. فرانک والتر اشتاین مایر افزوده: «اکنون زمان پایان دادن به این منازعه است. من امیدوارم که ایران با توجه به موقعیت موجود در جهان و وضعیت خاورمیانه، بداند و حسن کند که به هم خوردن مذاکرات در حال حاضر مجاز نیست.

کد N517503

وبگردی