آفتاب

امارات وارد دعوای ترکیه و مصر شد

امارات وارد دعوای ترکیه و مصر شد

تسنیم نوشت:

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه القدس العربی، وزارت خارجه امارات عربی متحده با صدور بیانیه‌ای، اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر انتقاد از اواضاع داخلی مصر را محکوم کرده و آن را دخالت آشکار در امور داخلی این کشور دانست.
وزارت خارجه امارات در بیانیه خود آورده است: « از سخنان اردوغان در خصوص جمهوری عربی مصر و سوء استفاده او از تریبون سازمان ملل برای حمله غیرقابل قبول به مشروعیت مصر، غافلگیر شدیم».
در این بیانیه آمده است: « وزارت خارجه این سخنان غیرمسئولانه را محکوم کرده و آن را دخالت آشکار در مسائل داخلی جمهوری عربی مصر و تحریک احساسات عرب‌ها می داند و از اردوغان می‌خواهد از توهین به دولت و ملت مصر دست بردارد».
پیش از این مصر نارضایتی خود را از سخنان ا ردوغان اعلام کرده و وزارت خارجه این کشور با صدور بیانیه ای انزجار شدید خود را از سخنان رئیس‌جمهور ترکیه در نشست سازمان ملل، ابراز داشت.
در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: « این سخنان دروغ و افترا در حق مردم مصر است».
اردوغان روز چهارشنبه در سخنرانی خود در سازمان ملل گفت: در حالی که در مصر علیه رئیس‌جمهور منتخب مردم (محمد مرسی) کودتا می‌شود و هزاران نفر که برای تعیین سرنوشت آراء خود به خیابان‌ها آمده‌ بودند، کشته می‌شوند، سازمان ملل و کشورهای دموکراتیک فقط نظاره گر بودند و به این کودتا مشروعیت بخشیدند.
امارات و عربستان از حامیان سرسخت ارتش مصر در سرکوب مخالفان و حذف اخوان المسلمین از عرصه سیاسی این کشورند. این دو کشور از برکناری محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر به شدت حمایت کردند و پس از برکناری وی نیز مبالغ گزافی را برای سر و سامان دادن اوضاع اقتصادی این کشور در اختیار نظامیان قرار دادند.

5252

کد N517461

وبگردی