آفتاب

«فاتح آکین» جشنواره فیلم قاهره را «کات» می‌کند

«فاتح آکین» جشنواره فیلم قاهره را «کات» می‌کند

«فاتح آکین»، کارگردان سرشناس ترک‌تبار آلمانی با فیلم جدیدش «کات» آغازگر جشنواره فیلم قاهره خواهد بود.

«فاتح آکین»، کارگردان سرشناس ترک‌تبار آلمانی با فیلم جدیدش «کات» آغازگر جشنواره فیلم قاهره خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم قاهره روز نهم نوامبر با نمایش فیلم «کات» جدیدترین ساخته «فاتح آکین» آغاز به کار می‌کند.

در فیلم «کات» که محصول مشترک آلمان‌، فرانسه‌، ایتالیا‌، روسیه‌، لهستان کانادا‌ و ترکیه است‌، «طاهر رحیم» - بازیگر فیلم «گذشته» اصغر فرهادی- در نقش یک پدر کر و لال ایفای نقش می‌کند که در جستجوی دخترش است.

فیلم «کات» امسال در بخش رقابتی جشنواره ونیز حضور داشت و گرچه قرار بود اولین نمایش خود را رد جشنواره فیلم کن تجربه کند، اما «آکین» به دلایل شخصی ترجیح داد این فیلم راهی ونیز شود.

«فاتح آکین» که از سرشناس‌ترین فیلم‌سازان معاصر آلمان است در 25 اوت 1973 در هامبورگ آلمان از پدر و مادری ترک‌ متولد شد. وی در سال 2000 از دانشکده هنرهای زیبا هامبورگ فارغ‌التحصیل شد و اولین فیلم بلندش را در سال 1998 با نام «شگفتی کوسه کوچک» ساخت که یوزپلنگ نقره‌ای جشنواره‌ی لوکارنو را گرفت.

وی در سال 2000 با فیلم «دلقک سفید» جایزه‌ بهترین کارگردانی را از جوایز فیلم باواریا مونیخ کسب کرد. و تا پیش از سال 2004، فیلم‌های بلند دیگری ازجمله «در جولای» (2000)، «فراموش کردیم برگردیم» (2001) و «سولینو» (2002) را به سینما آورد.

چهارمین فیلم بلند آکین با نام «رو در رو» شهرت بین‌المللی او را دوچندان کرد. این فیلم در سال 2004 جایزه‌ خرس طلای جشنواره‌ی برلین را گرفت و در جوایز فیلم اروپا نیز جایزه‌ی بهترین فیلم و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را کسب کرد.

«آکین» در سال 2005 اثر مستندی با نام «عبور از پل؛ آوای استانبول» را ساخت که موسیقی در استانبول را به‌تصویر کشیده است و در سال 2007 با فیلم «آستانه‌ی بهشت» موفق به کسب جایزه‌ بهترین فیلم‌نامه از جشنواره‌ کن شد. این فیلم که پیشینه‌ فرهنگی ترکیه و آلمان را نشان می‌دهد، اولین جایزه LUX سینمای اروپا را از پارلمان اروپا کسب کرد.

این کارگردان ترک تبار در شصت‌ویکمین دوره‌ جشنواره‌ فیلم کن ریاست هیات‌داوران بخش «نوعی نگاه» را برعهده داشت.

جشنواره فیلم قاهره که بین سال‌های 2011 تا 2013 به سبب ناآرامی‌های مصر برگزار نشد، امسال سی و ششمین دوره خود را از تاریخ نهم تا هجدهم نوامبر برگزار می‌کند.

انتهای پیام

کد N517420

وبگردی