آفتاب

عبدالله عبدالله به اشرف غنی احمد زی تبریک گفت

عبدالله عبدالله به اشرف غنی احمد زی تبریک گفت

ایرنا نوشت:

«عبدالله عبدالله» که پیش از این از وی به عنوان نامزد معترض به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان یاد می شد، به «اشرف غنی احمد زی» به عنوان رییس جمهور منتخب این کشور را تبریک گفت.
به گزارش ایرنا، عبدالله عبدالله روز چهارشنبه در سخنانی در محل برگزاری لویه جرگه (مجلس بزرگان و ریش سفیدان) گفت: به دکتر اشرف غنی احمد زی رییس جمهور جدید افغانستان تبریک می گویم و از روحیه همکاری دو تیم برای تشکیل دولت وحدت ملی تقدیر می کنم.

عبدالله اراده تمام مردم افغانستان را در دولت وحدت ملی این کشور شریک دانست و گفت که نظرات و رای تمام مردم افغانستان که در انتخابات شرکت کردند، در دولت وحدت ملی که با مشارکت هر دو تیم تشکیل می شود، متجلی است که تعهد ما هم همین بود.

عبدالله گفت: به خاطر وحدت ملی و خدمت بهتر به مردم افغانستان دو تیم انتخاباتی با هم دست همکاری دادند و امیدواریم دو تیم در طول حکومت وحدت ملی این روحیه همکاری را حفظ کنند.

عبدالله با ابراز امیدواری به اینکه تشکیل حکومت وحدت ملی نقطه پایان به رنج و دردهای مردم افغانستان باشد، گفت: ما آگاهانه با طی مراحل پرپیچ و خم، موافقتنامه تشکیل حکومت وحدت ملی را برای خیر و صلاح مردم افغانستان امضا کردیم و به آن متعهد هستیم.

عبدالله با تشریح برنامه های دولت وحدت ملی افغانستان، تامین صلح، حاکمیت قانون، مبارزه با فساد، احترام به حقوق بشر و حقوق زن، پاسداری از ارزش های دینی و ملی و همچنین بهبود روابط خارجی افغانستان را از اهم برنامه های دولت وحدت ملی افغانستان اعلام کرد.

وی اصلاح ساختار سیستم برگزاری انتخابات، توزیع شناسنامه های الکترونیکی را از جمله اولویت های برنامه دولت وحدت ملی افغانستان دانست و گفت: با اصلاح این سیستم تلاش می کنیم در آینده رنجی را که مردم افغانستان در طول این انتخابات با آن روبرو شدند، بار دیگر تجربه نکنند.

عبدالله در عین حال با تاکید بر اینکه ما را متهم به معامله بر سر قدرت نکنند، زیرا ما به دنبال قدرت طلبی نبودیم و نیستم، گفت: ما فقط بر تعهدی که به مردم افغانستان برای حفاظت از آرای آنها سپرده بودیم، عمل کردیم و همچنان برای حفاظت از منافع مردم افغانستان مصمم هستیم.

عبدالله در عین حال با ادای احترام به 'حامد کرزی' رییس جمهور افغانستان که در 13 سال گذشته رهبری دولت این کشور را بر عهده داشت، از انتقال مسالمت آمیز قدرت در کشورش ابراز خشنودی کرد.

'عبدالله عبدالله' و 'اشرف غنی احمد زی' دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه گذشته موافقتنامه ای تشکیل دولت وحدت ملی را پس از چند ماه کشمکش امضا کردند.

ایجاد پست رییس اجرایی دولت برای نفر دوم در انتخابات که پس از تعدیل قانون اساسی به نخست وزیر تغییر می یابد و همچنین تقسیم قدرت به طورمساوی از جمله موارد توافق دو طرف در تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان اعلام شده است.

پیش از این پس ادعای عبدالله عبدالله نامزد پیشتاز در دور اول مبنی بر بروز تقلب در دور دوم انتخابات، دو نامزد با میانجگیری سازمان ملل و معاونان رییس جمهوری افغانستان گفت وگوهایی را برای تشکیل حکومت وحدت ملی آغاز کردند که در نهایت با میانجیگری حامد کرزی رییس جمهور افغانستان و همچنین سران جهادی، شخصیت های برجسته دینی و سیاسی افغانستان عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی موافقتنامه تشکیل دولت وحدت ملی را امضا کردند.

دور اول انتخابات 16 فروردین و دور دوم از سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی 24 خرداد برگزار شد.

5252

کد N516593

وبگردی