آفتاب
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

علمای اسلام جلوی افراطی‌گری را بگیرند

علمای اسلام جلوی افراطی‌گری را بگیرند

آیت الله ناصر مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه بر همه علمای اسلام لازم است تا جلوی افراطی‌گری را بگیرند، گفت: باید افراد نادان را توجیه کرد تا رشته اتحاد امت اسلام مستحکم شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، این مرجع تقلید چهارشنبه شب در دیدار شماری از علمای بزرگ اهل سنت اندونزی، افزود: باید جلوی افراطی گری را در تمام مذاهب اسلامی بگیریم؛ چرا که این مساله به اختلافات و جنگ های داخلی در جهان اسلام دامن می زند.

وی با اشاره به جنگ و خونریزی در کشورهای اسلامی از جمله عراق و سوریه، این فجایع دردناک را محصول تفکر افراطی گری خواند و اضافه کرد: اسلام دین رحمت، مودت و محبت است؛ حضرت رسول (ص) نیز رحمت للعالمین هستند و خشونت و تندروی هیچ جایگاهی در اسلام ندارد.

وی تصریح کرد: قرآن حتی نسبت به غیر مسلمانان که با آنان سر جنگ نداشته باشند، توصیه های بسیاری دارد؛ بنابراین به طریق اولی این امر درباره خود مسلمانان صادق است و آن ها باید با هم مهربان باشند.

وی با اشاره به برگزاری کنگره خطر جریان های تکفیری که قرار است طی دو ماه آینده با حضور اندیشمندان و علمای جهان اسلام در شهر مقدس قم برگزار شود، برگزاری این کنگره را در راستای همین هدف مهم تحلیل کرد تا بتوان اجماع علمای اسلام بر ضد اندیشه تکفیر را بدست آورد.

این مرجع تقلید افزود: دشمنان ما به دنبال القای این نکته هستند که تکفیری ها دولت اسلامی هستند تا از این طریق به اسلام هراسی دامن بزنند، در حالی که آن ها نه دولت هستند و نه اسلامی هستند.

وی گفت: این مساله را باید به دنیا بفهمانیم تا جاذبه اسلام از بین نرود؛ بحمدلله با وجود نقشه ها و توطئه های دشمنان دین مبین اسلام به سرعت در دنیا در حال گسترش و پیشرفت است و در یکی از سال‌های گذشته قرآن پر فروش ترین کتاب در آمریکا بوده است.

وی با بیان اینکه امروز فرصت خوبی برای پیشرفت و گسترش اسلام در جهان حاصل شده است، افزود: امروز مردم دنیا از مادی گرایی خسته شده و به دنبال پناهگاه معنوی هستند.

این مرجع تقلید ظرفیت های اسلام برای پیشرفت در دنیای امروز را فوق العاده ارزیابی و تصریح کرد: اگر ما از این فرصت به درستی استفاده نکنیم، روز قیامت در پیشگاه الهی مسئول خواهیم بود.

وی بیان کرد: آنچه می تواند عطش مردم جهان را فرو بنشاند، تنها دین مبین اسلام است؛ ما باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم و در این صورت دین آینده دنیا اسلام خواهد بود.

وی رسیدن به این مهم را در گرو وحدت مسلمانان و جلوگیری از اختلافات ارزیابی و تصریح کرد: وجوه اشتراک بین مسلمانان بسیار زیاد و وجوه اختلافی اندک است و باید با ایستادگی و پافشاری بر مشترکات به دنبال پیشرفت و گسترش دین اسلام بود.

مکارم شیرازی در ادامه با تاکید بر گسترش ارتباط و تعامل علمای جهان اسلام با یکدیگر، بیان کرد: اگر ما از هم دور باشیم دشمنان به سمپاشی و القائات خودشان می پردازند، اما اگر با هم باشیم تمام مشکلات حل خواهد شد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه ما به کشور اندونزی به عنوان یک دوست افتخار می‌کنیم، گفت: خوشبختانه دانشگاه های اسلامی و حوزه های علمیه در کشور شما روز به روز در حال گسترش است و از این بابت به شما تبریک می گوییم.

انتهای پیام

کد N516535

وبگردی