آفتاب

کشورهای عربی پیش نویس قطعنامه‌ای ضد فعالیت‌های هسته‌ای تل آویو ارائه می کنند

کشورهای عربی پیش نویس قطعنامه‌ای ضد فعالیت‌های هسته‌ای تل آویو ارائه می کنند

واحد مرکزی خبر نوشت:

پرس تی وی از پیش نویس قطعنامه اعراب ضد فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی در نشست سازمان بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، پایگاه اینترنتی بخش فارسی شبکه پرس تی وی نوشت: تعدادی از کشورهای عربی در نشست سازمان بین‌المللی انرژی اتمی پیش نویس قطعنامه ای ضد رژیم اسرائیل را به علت فعالیت هسته‌ای این رژیم به جریان انداختند.
این پایگاه اینترنتی درج کرد: پیش نویس این قطعنامه که حمایت هجده کشور عربی را داراست با ابراز نگرانی شدید از قابلیت‌های هسته‌ای اسرائیل از این رژیم خواسته شد به پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) بپیوندد.
این پیش نویس مشابه پیش نویس‌های سابق است که در نشست‌های آژانس اتمی ارائه شده بود.
گفته می‌شود، رژیم اسرائیل که عده زیادی بر این عقیده‌اند تنها دارنده تسلیحات اتمی در خاورمیانه است بین 200 تا 400 کلاهک اتمی دارد.
این پایگاه تصریح کرد: علاوه بر این، اسرائیل هرگز اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای اش را صادر نکرده است و همچنان به سرپیچی از فراخوان‌های بین‌المللی برای پیوستن به ان پی تی ادامه می‌دهد.
به گزارش این منبع، هانس بلیکس، مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر در مصاحبه اختصاصی با پرس تی‌وی گفته بود، وی متقاعد شده است که اسرائیل تسلیحات هسته‌ای در اختیار دارد.
وی از مقام‌های اسرائیلی خواست به ان پی تی بپیوندند و افزود، خودداری تل آویو از امضای معاهدات هسته‌ای بین‌المللی و سیاست این رژیم در زمینه ابهام عمدی در برنامه هسته‌ای‌اش از حمایت واشنگتن نشات می‌گیرد.
در گزارشی که «بولتن دانشمندان هسته‌ای» منتشر کرد نیز تایید شد اسرائیل دست‌کم 80 کلاهک هسته‌ای عملیاتی و مواد لازم برای تولید حداکثر 190 کلاهک دیگر را در اختیار دارد.
بر اساس برآورد رابرت نوریس و هانس کریستنسن، کارشناسان ان پی تی در این گزارش مشخص شد، اسرائیل سال 2004 «به محض دستیابی به حدود 80 کلاهک» ساخت کلاهک‌های هسته‌ای را متوقف کرد.

4949

کد N516139

وبگردی