آفتاب
بیانیه انجمن هنرمندان نقاش به‌مناسبت بازگشایی مدارس

«زنگ هنر» در آماج حملات دروس دیگر!

«زنگ هنر» در آماج حملات دروس دیگر!

انجمن هنرمندان نقاش ایران به‌مناسبت‌ بازگشایی مدارس بیانیه‌ای صادر کرده و در آن ضمن اعتراض نسبت به در حاشیه بودن زندگ هنر در مدارس، برای اصلاح آنچه در زنگ مدارس مدرسه‌ها می‌گذرد، برای همکاری با آموزش و پرورش اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، متن این بیانیه به این شرح است: «بار دیگر با شروع کار مدارس، اوقات فراغت تابستانی کودکان، نوجوانان و جوانان مدرسه‌ای، جای خود را به دلهره‌ی درس، امتحان، آزمون تیزهوشان و آزمون‌های رنگ و وارنگ کنکورهای رسمی و نیمه‌رسمی می‌دهد.

جدا از خبرهای تلخ مربوط به کودک آزاری مدرسه‌ای، خشونت‌های روحی و فیزیکی آموزشی، آتش‌سوزی کلاس‌های درس، نگرانی والدین از انتخاب محل مناسب برای تحصیل فرزندان و تأمین هزینه‌های ریز و درشت تحصیل در مدارس انتفاعی و غیرانتفاعی، دغدغه‌ی حذف یا بی‌رنگ شدن برخی مواد درسی شوق‌برانگیز برای دانش‌آموزان مانند هنر، ورزش،‌ حرفه و فن و زنگ کتاب‌خوانی، دلسوزان فرهنگ و آموزش کشور را نگران کرده است.

جدا از سازوکار این‌سو - آن‌سو دویدن اغلب بی‌هدف دانش‌آموزان در زنگ ورزش، خلاصه شدن درس حرفه و فن به آزمون‌های کتبی و فعالیت‌های غیرکارگاهی، حذف زنگ کتابخانه و بی‌توجهی به نقش کتاب و کتابخوانی در فرآیند پرورش، حذف یا بی‌رنگ شدن درس هنر، سبب نگرانی هنردوستان این سرزمین مانند انجمن هنرمندان نقاش ایران شده است.

با وجود تذکرهای پیاپی مسوولان و دلسوزان فرهنگ و هنر کشور درباره‌ی لزوم توجه به اوقات فراغت دانش‌آموزان و فعالیت‌های فوق برنامه‌ی مدرسه‌ای‌، توجه به زنگ هنر و ارائه‌ی رویکردهای خلاق آن فقط در آیین‌نامه‌ها خلاصه شده و همچنان زنگ هنر، آماج حملات واحدهای درسی دیگر مانند درس ریاضی و علوم قرار گرفته و از محتوای وجودی خود خالی شده است.

نقش هنر در فراگیری مهارت‌های زندگی، رشد خلاقیت و آمادگی برای آینده، امری انکارناپذیراست. توجه به فعالیت‌های هنری نقاشی، خوش‌نویسی، نمایش و موسیقی هم نقشی سازنده در روح و روان کودک، نوجوان و جوان مدرسه‌ای دارد و برای حضور او در مدرسه و فضای مدرسه‌ای انگیزه‌ای والا به‌شمار می‌رود.

هرچند در بسیاری از نظام‌های جهانی آموزش و پرورش، فراگیری درس‌های نظری با یاری جستن از ویژگی‌ها و توانایی‌های هنر صورت می‌گیرد، نظام آموزش و پرورش ما جریانی معکوس را دنبال می‌کند و زنگ هنر اغلب قربانی تفکرات نظام کنکوری و حفظیات درسی می‌شود و خواسته و ناخواسته از زنگ آموزشی مدارس کنار گذاشته می‌شود.

واقعیت آن است که معدود معلمان و مربیان خلاق هنر کشورمان در حاشیه قرار گرفته‌اند و اغلب فقط توسط مدارس خاص در شهرهای بزرگ به کار گرفته می‌شوند و تربیت معلم‌های ورزیده هنر در دستور کار نظام آموزشی ما قرار ندارد.

حذف رسمی و غیررسمی درس هنر مدارس، انجمن هنرمندان نقاش ایران را بر آن داشته است که نگرانی‌های خود را از وضعیت موجود نظام آموزشی موجود ابراز کند و از آنجا که سازوکار نظام آموزش و پرورش ما مبتنی بر آموزش آن هم از نوع نمره‌محور و آزمون‌اندیش - پایه‌ریزی شده و از رویکرد به «پرورش» غافل مانده است، این انجمن وظیفه‌ی خود می‌داند به‌عنوان نهادی باسابقه و مردمی، رویکرد نهادینه‌شده‌ی خود را در امر پاسداری از نقش سازنده‌ی هنر یادآوری کند و پیشنهادهای عملی خود را با مسوولان اجرایی در میان بگذارد.

انجمن هنرمندان نقاش ایران می‌تواند در این زمینه‌ها با نهاد‌های دولتی آموزش و پرورش کشور همراه باشد:

همیاری در زمینه‌ی تأمین معلمین و مربیان هنر مدارس، تدوین آیین‌نامه‌ی درس هنر و روش‌های فراگیری آن، آموزش روش فراگیری هنر به معلمین و مربیان هنر، ایفای نقش مشارکتی در تدوین کتاب‌های درسی هنر و کتاب‌های هنری کتابخانه‌های مدارس، حضور هنرمندان در کلاس‌های درس و گفت‌وگو با دانش‌آموزان در زمینه‌ی شناخت فعالیت‌های هنری و کم شدن فاصله‌ی ایجادشده میان هنرمند و جامعه‌ی دانش‌آموز، برگزاری رویدادهای هنری در مدارس مانند برگزاری نمایشگاه‌های هنری، بازدید از موزه‌ها و گالری‌ها، مسابقات و رقابت‌های هنری و فعالیت‌های فوق برنامه‌، برگزاری نشست‌های توصیفی در زمینه‌ی اهمیت هنر و جایگاه آن در خانه و مدرسه برای اولیا و مربیان.

انجمن هنرمندان نقاش ایران امیدوار است پیشنهادهای فوق مورد توجه مسوولان قرار گیرد و درهای بسته‌ی مدارس روی نهادهای مردمی و دلسوز باز شود.»

انتهای پیام

کد N516135

وبگردی