آفتاب
رییس مجلس:

هنوز سیاست‌های اصل 44 به درستی اجرا نشده است

هنوز سیاست‌های اصل 44 به درستی اجرا نشده است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع دفاع مقدس یک موضوع تکان‌دهنده و درس آموزی است که از آموزه‌های آن باید امروز نیز استفاده کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع دفاع مقدس یک موضوع تکان‌دهنده و درس آموزی است که از آموزه‌های آن باید امروز نیز استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی که به مناسبت هفته دفاع مقدس در جمع کارکنان بسیجی قوه مقننه سخن می‌گفت با بیان اینکه باید توجه بیشتری به دفاع مقدس شود گفت: اولین درسی که از دفاع مقدس می‌توان گرفت درس استفاده از توان مردمی است؛ در شرایطی که شرایط روتین و اداری در کشور ایجاده شده بود و وضعیت نیروهای مسلح به شکل کلاسیک خود در حال پیشرفت بود و بنی‌صدر معتقد به حضور سازمان یافته و منظم نیروهای نظامی آموزش دیده در جنگ بود می‌توان گفت که هیچ توفیقی به دست نیامد و تا پیش از آنکه مردم وارد جنگ بشوند بسیاری از مناطق کشور به دست عراق افتاده بود و در آن زمان شهید دکتر چمران و آیت‌الله خامنه‌ای در جنوب به دنبال انسجام نیروهای مردمی بودند.

وی افزود: بعد از سال 60 که بنی صدر از قدرت خلع شد و جریان‌های مردمی وارد جبهه‌ها شد شرایط تغییر کرد و فتوحات زیادی حاصل شد و دفاع مقدس شکل جدیدی گرفت که جریان مردمی به آن پیوند خورده بود و امروز نیز باید در کشور از این توان مردمی استفاده کنیم و هر قدر که مشارکت مردمی را در اداره سیاسی و اداری کشور توسعه دهیم مشکلات به شکل بهتری حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه با وجود ابلاغ رهبری برای اجرای اصل 44 هنوز این سیاست به درستی اجرا نشده است تصریح کرد: سال‌هاست رهبری اصل 44 را ابلاغ کردند اما نحوه اجرا طوری نبوده است که کارها به شکل درست و کاملی مردمی شود؛ به عنوان مثال معادن گسترده‌ای که در سطح کشور داریم، می‌توان گفت که در اکثر شهرها دارای معدن هستیم هنوز دولتی است و در اختیار مردم قرار نگرفته است و ببینید که اگر این معادن را با شرایطی در اختیار مردم قرار دهیم به چه میزان شغل ایجاد می‌شود و قطعا می‌توان گفت اقتصاد مردمی یکی از اصلی‌ترین کلید‌های حل مشکلات در این حوزه است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در دفاع مقدس و در کنار حضور مردمی شکل گرفت تقویت روحیه شجاعت و استقامت بود و بسیاری از فتوحات با ازخودگذشتگی و استقامت انسان‌های بزرگ شکل گرفت، باید توجه داشت افرادی که می‌خواهند کار بزرگ انجام دهند باید روح بزرگ و دلی شجاع داشته باشند و امروز هم باید از همین روحیه استفاده کرد و همین‌طور که می‌بینید شرایط منطقه و جهان به شکلی است که به سمت جمهوری اسلامی ایران فشارهایی وارد می‌شود، این شجاعت و استقامت درونی نظام است که می‌تواند در مقابل این فشارها مقاومت کند.

رییس‌مجلس ادامه داد: در مساله هسته‌ای نیز باید برای رسیدن به موفقیت شرایط استقامت و ایستادگی در داخل کشور تقویت شود و طرف‌های خارجی احساس کنند که با ملت و افرادی مواجه هستند که به شدت مقاوم و نترس هستند.

وی افزود: از طریق همین مقاومت است که پیروزی ایجاد می‌شود و این سنت الهی است که باید در مقابل دشمن بایستیم و استقامت از خود نشان دهیم و هرقدر مقاوم باشیم موفق‌تر خواهیم بود و امروز نیز در کشور در عرصه‌های مختلف به چنین روحیه‌ای نیاز داریم.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: استفاده از ابتکارات در جنگ و دفاع مقدس نکته دیگری بود که گره‌های بسیاری را باز می‌کرد وگرنه دشمن با روش‌های متعارف آشنایی داشت و در مقابل در اکثر مواقع ابتکارات و تنوع در روش‌ها بود که باعث موفقیت در کشور شد.

لاریجانی در پایان صحبت‌های خود افزود: در شرایط فعلی نیز در کشور بسیاری از تصمیم‌ها و کارها باید همراه با ابتکار و خلاقیت باشد و نگاه به درون و سیاست‌های اقتصادی ابلاغی و استفاده از نیروی جوان و سرمایه مبتکر و توانمند داخلی می‌تواند کمک کند که کشور از بسیاری از مشکلات عبور نماید؛ امیدواریم که خداوند کمک کند و بتوانیم زمینه‌های استفاده از آموزه‌های دفاع مقدس را در کشور فراهم نماییم.

انتهای پیام

کد N515910

وبگردی