آفتاب

احتمال حمایت سوچی از ژنرال‌ سابق میانمار برای ریاست جمهوری

احتمال حمایت سوچی از ژنرال‌ سابق میانمار برای ریاست جمهوری

حزب «لیگ ملی برای دموکراسی» آنگ سان سوچی، بدون انتخاب نامزدی برای ریاست جمهوری میانمار وارد انتخابات پارلمانی سال آتی می‌شود و احتمالا از ژنرال سابق حزب حاکم به عنوان رئیس‌جمهور حمایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنگ سان سوچی 69 ساله، برنده جایزه صلح نوبل و رهبر دموکراسی‌خواه میانمار طبق قانون اساسی از نامزد شدن برای ریاست جمهوری منع شده است و ظاهرا تمایلی ندارد که فرد دیگری را از حزبش برای تصدی این پست معرفی کند.

یکی از اعضای ارشد حزب سوچی گفت: که وی احتمالا از شویی‌ مان، رئیس پارلمان و رئیس حزب همبستگی اتحادیه و توسعه به عنوان رئیس‌جمهور حمایت می‌کند.

این حزب با نام اختصاری (USDP) متشکل از افسران سابق ارتش میانمار است. بدین ترتیب این اقدام می‌تواند خشم بسیاری از حامیان حزب سوچی را برانگیزد خصوصا کسانی را که توسط ارتش میانمار زندانی شده‌اند. همچنین این احتمال وجود دارد که این حزب محبوب میانمار و رهبرش تضعیف شود.

انتخابات پارلمانی سال آتی میانمار اولین بار از زمان اجرای اصلاحات چشمگیر در سال 2011 از سوی تین سین، رئیس‌جمهوری این کشور است. این اقدامات شامل از بین بردن کنترل ارتش بود که از زمان کودتای 1962 قدرت را به دست گرفته بود. همچنین این اولین بار است که حزب لیگ ملی برای دموکراسی سوچی که حدود دو دهه حبس خانگی بود و برای ارتقای دموکراسی تلاش کرد، می‌خواهد که در انتخابات سراسری شرکت کند. آخرین بار انتخابات دهه 1990 بود که به پیروزی سوچی انجامید و ارتش آن را نادیده گرفت. این حزب در سال 2010 انتخابات را تحت قوانین ارتش بایکوت کرد و در آن زمان سوچی در حبس خانگی بود.

طبق سیستم سیاسی میانمار، پارلمان رئیس‌جمهور انتخاب می‌کند.

انتهای پیام

کد N515900

وبگردی