آفتاب

ژاپن اقدام رئیس دفتر پوتین را تأسف بار دانست

ژاپن اقدام رئیس دفتر پوتین را تأسف بار دانست

سخنگوی ارشد دولت ژاپن امروز (چهارشنبه) گفت: اگرچه توکیو در پی سفر رئیس دفتر رئیس جمهوری روسیه به مجمع‌الجزایر مورد مناقشه، اعتراض خود را به مسکو اعلام می‌کند اما این مسأله هیچ تغییری در سیاست توکیو در تداوم مذاکرات با روسیه به وجود نخواهد آورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، یوشیهیدا سوگا، سروزیر کابینه ژاپن این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که سرگئی ایوانف، رئیس دفتر رئیس جمهوری روسیه اوایل امروز از جزایر مورد مناقشه‌ای که در ژاپن به "قلمروهای شمالی" و در روسیه به "کوریل جنوبی" موسوم است، دیدار کرد.

سوگا در کنفرانسی خبری گفت: چنین دیداری از سوی یکی از مقامات عالی رتبه در دولت روسیه مغایر با موضع ژاپن در خصوص مجمع‌الجزایر قلمروهای شمالی است. این مسأله به احساسات مردم ژاپن لطمه می‌زند و به شدت تأسف بار است.

سربازان جماهیر شوروی سابق این مجمع‌الجزایر را در پایان جنگ جهانی دوم تصرف کردند. این اختلافات قلمرویی از آن زمان به بعد بر روابط دیپلماتیک دو طرف سایه افکنده و معاهده صلح پیشین میان این دو کشور را با مانع مواجه کرده است.

با این حال سوگا گفت: این دیدار بر توافق‌نامه‌ای که در تماس تلفنی میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در مورد ادامه مذاکرات دوجانبه حاصل شده، تأثیری نخواهد گذاشت.

شینزو آبه در جریان این تماس تلفنی پیشنهاد کرد که ژاپن و روسیه در کنفرانس‌های بین‌المللی همچون نشست همکاری اقتصادی آسیا - پاسیفیک که نوامبر سال جاری میلادی در پکن برگزار می‌شود، مذاکره کنند.

روابط میان این دو کشور به دنبال تحریم‌های اعمال شده از سوی ژاپن علیه روسیه نیز در چند ماه اخیر خدشه‌دار شده است. این تحریم‌ها که به خاطر بحران اوکراین و اقدامات مقابله‌ای روسیه اعمال شده‌اند شامل ممنوعیت صدور ویزا و مسدود کردن اموال و دارایی‌ها هستند.

انتهای پیام

کد N515776

وبگردی