آفتاب
آنچه در نشست ضرورت‌های آموزش سواد رسانه‌ای مطرح شد:/2/

حاکمیت و هنرمندان از پیامدهای بازی‌های رایانه‌ای غافلند

حاکمیت و هنرمندان از پیامدهای بازی‌های رایانه‌ای غافلند

گیم‌ها درحال تبدیل شدن به بستری برای انتقال جهان‌بینی‌های سازندگانشان به کودکان می‌شوند/ طیف هنرمندان ما هنوز متوجه قدرت این رسانه‌ها نشده‌اند و در رده‌های حاکمیت هم نشانه‌ای از شناخت کافی نسبت به توانایی این بازی‌های رایانه‌ای و پیامدهای بی‌توجهی به این عرصه، دیده نمی‌شود.

یکی از سخنرانان پنجمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با عنوان «ضرورت‌های آموزش سواد رسانه‌ای در ایران» که امروز چهارشنبه(دوم مهرماه) در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها برگزار شد؛ بهروز مینایی(رئیس بنیاد بازی‌های رایانه‌ای) بود.

مینایی گفت: تعریف قدیمی که از سواد وجود دارد به معنای توانایی در نوشتن و خواندن است که از قدیم وجود داشته. سواد رسانه‌ای از دهه 90 به این طرف جزء سوادهای نوظهور محسوب می‌شود. نباید فقط به کسانی که مالک رسانه هستند بپردازیم باید به شناخت واقعیات و توانایی‌هایی که در درون رسانه است؛ هم پرداخته شود.

رئیس هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای با بیان اینکه گیم‌ها اندک اندک در حال تبدیل شدن به بستری برای انتقال جهان‌بینی‌های سازندگانشان به کودکان می‌شوند، از بازی‌های رایانه‌ای به عنوان رسانه‌های جدید و بسیار قدرتمند یاد کرد و گفت: متاسفانه طیف هنرمندان ما هنوز متوجه قدرت این رسانه‌ها نشده‌اند و در رده‌های حاکمیت هم نشانه‌ای از شناخت کافی نسبت به توانایی این بازی‌های رایانه‌ای و پیامدهای بی‌توجهی به این عرصه، دیده نمی‌شود.

رئیس بنیاد بازی‌های رایانه‌ای گفت: بازی‌های کامپیوتری منشور پنج وجهی است. یک وجه آن برای تفریح و سرگرمی است که درکنار آن؛‌ آموزش‌های غیرمستقیم نیز داده می‌شود. وجه دیگر آن عوامل اقتصادی و درآمدی است که درحال حاضر بازی‌های رایانه‌ای از سینما و ‌موسیقی پیشی گرفته و از سال 2005 به این سمت در رده‌های سوم و چهارم از نظر تولیدات اقتصادی قرار گرفته است.

مینایی افزود: بعد هنری و زیباشناختی هم باید به ابعاد بازی‌های رایانه‌ای اضافه شود. به اضافه اینکه خود مخاطب می‌تواند صحنه‌هایی را خلق کند که این بعد در رسانه‌های دیگر وجود ندارد یا خیلی محدود است. ارتباط برقرار کردن با مخاطب از طریق بازی‌های رایانه‌ای بسیار خوب است.

وی ادامه داد: از نظر من بازی‌های رایانه‌ای یک صنعت نیست و جزء مدیاها محسوب می‌شود. باید بدانیم چطور می‌شود بر ابعاد این مدیا سلطه داشت. اگر بخواهیم ابعاد مختلف آن را بشناسیم باید به تفاوت ژانرها و حتی دستگاهی که از آن برای بازی استفاده می‌شود؛ دقت کنیم. باید بفهمیم چطور و از چه طریقی پیام را انتقال دهیم. درحال حاضر 46 درصد ترافیک‌های اینترنتی به خاطر بازی‌های رایانه‌ای است که در دنیا انجام می‌شود. طبق مطالعاتی که انجام شده؛ در قم که یک شهر مذهبی است؛ کودکان 12 تا 18 سال پسر صددرصدشان بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند و این آمار در دختران حدود 80 درصد است. این آمار نشان می‌دهد که این بازی‌ها می‌توانند سبک زندگی جدیدی را درست کنند.

رئیس بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به اینکه توسط این بازی‌ها؛ فرهنگسازی انجام می‌شود؛ افزود: درکنار تفریح و سرگرمی که افراد از بازی‌های یارانه‌ای می‌گیرند؛ آموزش،‌ درمان و انتقال پیام نیز از طریق گیم‌ها انجام می‌شود. سلطه بر اینها و شناخت صحیح می‌تواند توانایی عجیبی در رسانه به ما دهد. متاسفانه طیف هنرمند ما متوجه این رسانه نشده‌اند. همچنین در رده‌های حاکمیتی و دولتی توجهی به این رسانه نشده است. بیش از 90 درصد بازی‌هایی که وارد بازار می‌شود؛ خارجی هستند و بازی‌هایی که در ایران تولید می‌شوند؛ روی آن تبلیغاتی صورت نمی‌گیرد و به دست بچه‌ها نمی‌رسد.

 

کد N515765

وبگردی