آفتاب

ابراز نگرانی 18 کشور عربی از توانایی هسته‌ای رژیم صهیونیستی

ابراز نگرانی 18 کشور عربی از توانایی هسته‌ای رژیم صهیونیستی

18 کشور عربی با ابراز نگرانی از توانایی هسته‌ای رژیم صهیونیستی با یکدیگر دیدار و از این رژیم خواستند تا معاهده ان پی تی را به امضا برساند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از خبرگزاری تایمز آو اسرائیل، کشورهای حاضر در این دیدار در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: اسرائیل در حال گسترش توانایی‌های هسته‌ای است و هیچ کدام از این فعالیت‌ها تحت کنترل و نظارت‌های بین‌المللی قرار ندارد. این مساله باعث به وجود آمدن تهدیدی بزرگ برای امنیت و صلح منطقه است. اگرچه اسرائیل هیچ‌گاه دارا بودن تسلیحات هسته‌ای را قبول نخواهد کرد.

اولین بار این بحث در سال 2013 در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین مطرح شد که با مخالفت صریح آمریکا مواجه شد. در رای‌گیری درباره این موضوع 51 کشور موافق عضو آژانس در مقابل تعداد 43 عضو مخالف، با لزوم بازرسی از تاسیسات هسته‌ای اسرائیل موافقت کردند و این طرح در سپتامبر 2013 در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با 51 رای موافق به تصویب رسید.

این طرح اسرائیل را به همکاری با آژانس در زمینه تحقیق و بررسی از تاسیسات هسته‌ای این کشور و نیز پیوستن به معاهده ان‌پی‌تی ملزم کرد.

اگرچه اجرای این طرح به دلیل فشار کشورهای غربی بر آژانس به تعویق افتاد و تاکنون به انجام نرسیده است این اقدام کشورهای عربی در ادامه فشارهای جوامع بین‌المللی بر اسرائیل مبنی بر توقف ساخت تسلیحات هسته‌ای و یا حداقل اذعان به دارابودن آن‌هاست.

بر اساس این گزارش، افزایش ساخت و توسعه تسلیحات هسته‌ای در حالی توسط اسرائیل انجام می‌شود که ایران در حال نرم کردن مواضع هسته‌ای خود در مذاکره با کشورهای 1+5 است و همچنین همه تسلیحات شیمیایی بشار اسد رییس جمهور سوریه برطبق پیمانی که در روسیه به امضا رسید، کاملا از بین رفته است. اخیرا پژوهش و بررسی‌ای که توسط جمعی از دانشمندان هسته‌ای به انجام رسیده است نشان می‌دهد که اسرائیل در حال حاضر دارای 80 کلاهک هسته‌ای است. برنامه هسته‌ای اسرائیل مدتی طولانی است که در ابهام قرار دارد و این در حالی است که اسرائیل همواره از امضای معاهده ان پی تی سر باز زده است.

برخی از تخمین‌ها نیز نشان می‌دهد که اسرائیل هم‌اکنون دارای 400 کلاهک هسته‌ای است و ارتش اسرائیل می‌تواند از آن‌ها در زمینه‌های مختلفی مثل نصب بر روی موشک‌های بالستیک، هواپیماهای جنگنده و نیز به عنوان موشک‌های کروز زیردریایی‌های خود استفاده کند.

انتهای پیام

کد N515757

وبگردی