آفتاب
لاریجانی در دانشگاه عالی دفاع ملی:

حرکت دموکراسی خواهی در منطقه زنده است

حرکت دموکراسی خواهی در منطقه زنده است

در کشور ما درباره جنگ سوالات خاصی وجود دارد از جمله آنها فتح خرمشهر و اقدام ما بعد از آن و چگونگی خاتمه جنگ است که گاهی طرح این موضوعات با نظرات سلیقه‌ای نیز عجین می‌شود و جا دارد از اینجا تحقیق خوب و واقع‌بینانه‌ای درباره این موضوعات شکل بگیرد.

رییس مجلس با بیان اینکه قدرت‌های منطقه تصمیم گرفتند گاهی با سرکوب و خاک پاشی تحولات را سرکوب کنند، گفت:حرکت دموکراسی خواهی در منطقه زنده است

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی در مراسمی که به مناسبت آغاز سال تحصیلی و هفته دفاع مقدس در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، گفت: شروع سال تحصیلی و مصادف شدن آن با هفته دفاع مقدس یک نماد است که باید ما به آن توجه کنیم و امیدوارم در مسیر تحصیلات خودمان در کشورمان به این دستاورد مهم دفاع مقدس نیز توجه کافی و وافی شود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع دفاع مقدس یک تجربه سنگین است که لازم است کارهای پژوهشی مهمی در مورد این پدیده انجام شود که متاسفانه تا به امروز درباره تاثیر این پدیده در منطقه و کشور اقدام به عمل نیاورده‌ایم.

رئیس قوه مقننه یادآورشد: مراکز دانشگاهی و این دانشگاه که موضوع آن بیشتر مرتبط با دفاع مقدس است لازم است به دفاع مقدس و اثرات و تاثیرات آن در داخل کشور و عزت‌مندی آن تحقیقات و پژوهش‌های کافی داشته باشد.

لاریجانی درباره دفاع مقدس گفت: در کشور ما درباره این عمل بزرگ سوالات خاصی وجود دارد از جمله آنها فتح خرمشهر و اقدام ما بعد از آن و چگونگی خاتمه جنگ است که گاهی طرح این موضوعات با نظرات سلیقه‌ای نیز عجین می‌شود و جا دارد از اینجا تحقیق خوب و واقع‌بینانه‌ای درباره این موضوعات شکل بگیرد.

نماینده مردم قم با بیان اینکه در این سخنرانی قصد دارم به تحولات جهانی و منطقه‌ای و چالش‌ها و اولویت‌های امروز کشور بپردازم، اظهار کرد: در تحولات جهانی ما با تحول در توزیع قدرت مواجه هستیم. مشاهده می‌کنیم که امروز چگونه قدرت تک قطبی به سمت قدرت‌های چند قطبی در حال حرکت است.

وی افزود: مساله مهمی که در این باره رخ داده ظهور قدرت‌های بزرگ در زمینه اقتصادی و امنیتی در منطقه شرق است که کشوری مانند چین از جمله آنهاست.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: علاوه بر تغییر و تحول در خصوص قدرت‌ها و قطب‌های جهانی ما در حوزه‌های منطقه‌ای نیز با قدرت‌های نوظهوری مواجه هستیم که تاثیر خاصی بر جهان و منطقه دارند و گاهی با اتحادهایی با یکدیگر متصل می‌شوند.

لاریجانی با بیان اینکه بر برخلاف چند دهه گذشته شاهد نوعی استقلال‌سازی در بستر قدرت‌ها هستیم، ادامه داد: ظهور قدرت‌ها چالش‌های جدیدی را در جهان و در سطح بین المللی ایجاد خواهد کرد. ما امروز مشاهده می‌کنیم که مردم جهان در سطح بین‌المللی نیز خواهان نوعی استقلال‌خواهی هستند که نه تنها این موضوع در خاورمیانه بلکه در امریکا و اروپا نیز مشاهده می‌شود و این موضوع نوعی پراکندگی را ایجاد کرده است و ما باید بدانیم چگونه با آن برخورد می‌کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس به تحولات پیرامون ایران اشاره کرد و گفت: ما در اطراف خودمان مشاهده می‌کنیم که تنوعات قومی، مذهبی و دینی به سمت هویت‌های جمعی حرکت نمی‌کنند و این موضوع از توجه به بیداری سیاسی قابل بررسی است.

لاریجانی با اشاره به نقش نهادهای بین‌المللی در جهان کنونی گفت: امروز ما با نوعی تحقیر در ارتباط با این نهادها مواجه هستیم و مشاهده می‌کنیم خارج از این نهادها تصمیمات و ائتلاف‌هایی شکل می‌گیرد که ائتلاف علیه داعش نمونه آن است. این موضوعات کارکردهای این نهادها را زیر سوال برده و نوعی تحقیر را برای آنها رقم زده است.

وی اضافه کرد: این نوع حرکت‌ها، حرکات جدیدی نیستند که ما آنها را در مسئله هسته‌ای ایران و اشغال عراق نیز دیده‌ایم که چگونه خارج از چارچوب این نهادها در شورای امنیت اقداماتی شکل گرفته است که تاثیر آنها دامن زدن به جنگ هاست.

رئیس قوه مقننه با اشاره به صحبت‌های اخیر اوباما درباره حمله به سوریه گفت: این چه منطقی است که می‌گویند چون دولت مرکزی سوریه نمی‌تواند با تروریست‌ها برخورد کنند ما به بهانه آن به آن کشور حمله می‌کنیم. این موضوعات نشان دهنده بحران جدی در سطح بین المللی است.

لاریجانی در بخش دیگر صحبت های خود به نابرابری‌ها در سطح اقتصاد جهانی اشاره کرد و گفت: ما مشاهده می کنیم چگونه در غرب با وجود تولید ناخالص بالا نابرابری‌هایی در سطح داخلی آنها وجود دارد و این نابسامانی‌هایی را برای آنها به وجود آورده و زنگ خطری علنی برای آنهاست.

لاریجانی در ادامه به تحولات منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: این تحولات هم متاثر از بیداری سیاسی جهانی و هم متاثر از عوامل داخلی و منطقه‌ای است که بحث تحقیر شدگی تاثیر مهم در ایجاد این تحولات داشته است.

وی گفت: قدرت‌های منطقه تصمیم گرفتند گاهی با سرکوب و خاک پاشی این تحولات را سرکوب کنند که به وضوح مشخص است این حرکت دموکراسی خواهی در منطقه زنده است زیرا مانند یمن در بدنه عامه مردم وجود دارد.

کد N515455

وبگردی