آفتاب
محسن رضایی:

تعامل و جهاد دو بال دکترین مقاومت جمهوری اسلامی ایران هستند

تعامل و جهاد دو بال دکترین مقاومت جمهوری اسلامی ایران هستند

درحالی که مقام معظم رهبری به نشست سازمان ملل رفتند از ایشان پرسیدند چرا قطعنامه 598 را قبول نمی‌کنید که ایشان بیان کردند ما این قطعنامه را رد نکرده‌ایم بلکه ابهاماتی وجود دارد که باید در بیانیه دبیر کل روشن شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از تعامل و جهاد به عنوان دو بال دکترین مقاومت جمهوری اسلامی ایران یاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن رضایی در برنامه‌ای که به مناسبت بزرگداشت دفاع مقدس در وزارت امور خارجه برگزار شد گفت: در طول تاریخ ایران، در کشورمان جنگ‌های بسیاری صورت گرفته و جنگ ایران و عراق نیز یکی از بزرگترین جنگ‌هایی بود که مردمانمان پشت سر گذاشتند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: پدیده عجیبی که در طول دفاع مقدس شکل گرفت این بود که هر دو ابر قدرت و بلوک آن زمان به سرکردگی آمریکا و شوروی در کنار یکدیگر قرار گرفتند در حالی که قبلا این دو رو بروی هم بودند ولی در جنگ هشت ساله به تعبیر امام دست آمریکا از آستین شوروی بیرون آمد که این به دلیل توافق آنها بر روی مسئله افغانستان بود و دیدیم که قدرت‌های جهانی عراق را بی‌اندازه تسلیح کردند.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران جنگ با اشاره به وضعیت بهم ریخته و نابسامان ارتش در ابتدای انقلاب اظهار کرد: بالاترین درجه نظامی در ارتش در آن زمان سرهنگ بود و سرتیپ‌ها، سپهبدها و ارتشبد ها و... رفته بودند. مهمات و تجهیزاتی نیز نبود نتیجه جنگ با این حساب باید شکست وسیع ایران می‌بود و گرنه امکان نداشت که آنها حتی اگر 10 درصد احتمال ناکامی می د‌ادند به ایران حمله کنند و و ارد جنگ شوند.

رضایی افزود: ایران از هیچ مرزی حتی 5 ساعت توان مقاومت نداشت و آنها توانستند 1300 کیلومتر تجاوز کنند و حتی تا نزدیکی برخی از مراکز استانی ما نیز پیش رفتند و برای همین درسال اول جنگ تلا‌شهای بسیاری برای آزاد سازی صورت گرفت اما موفقیت آمیز نبود و حتی یک تپه نیز آزاد نشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دلیل ناکامی ایران در سال ابتدای جنگ را چشم دوختن به خارج دانست و تصریح کرد: بنی‌صدر فکر می‌کرد با تعامل با دنیا می‌تواند جنگ را پایان دهد. البته بنی‌صدر خط مقدم جبهه هم می‌رفت ولی نه در داخل ونه در خارج موفق نشدند و دلیل آن همانطور که گفتم نگاه به خارج بود.

وی با یادآوری تغییراتی که در مدیریت سیاسی و نظامی در سال دوم جنگ خاطر نشان کرد: با این تغییرات طی 10 ماه، 90 درصد سرزمین‌های اشغال شده آزاد شدند به طوری که کسانی که این جنگ را برای شکست ایران و پیروزی خودشان شروع کرده بودند اعلام داشتند که این جنگ نباید برنده‌ای داشته باشد. آنها ابتدا می‌خواستند ما را شکست بدهند ولی سپس عراق را سد راه ایران کردند چرا که اگر ایران پیروز می‌شد در واقع خاورمیانه به دست ما می‌افتاد.

فرمانده سپاه در زمان جنگ اضافه کرد: حرف آقای کسینجر در واقع یک درخواست بین المللی برای عدم بیرون آمدن ایران از مرزهایش بود که موفق هم نشدند و ما از مرزهایمان عبور کردیم و توانستیم برخی از نقاط عراق را بدست آوریم تا اینکه قطعنامه 598 صادر شد.

رضایی با بیان اینکه قطعنامه 598 از میان 17، 18 قطعنامه پیش از خود بیشتر به نفع ایران بود یادآور شد: این قطعنامه ابهاماتی داشت که ایران و بالاخص وزارت خارجه تلاش می‌کرد این ابهامات را حل کند. درحالی که مقام معظم رهبری به نشست سازمان ملل رفتند از ایشان پرسیدند چرا قطعنامه را قبول نمی‌کنید که بیان کردند ما این قطعنامه را رد نکرده‌ایم بلکه ابهاماتی وجود دارد که باید در بیانیه دبیر کل روشن شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ماشین جنگی صدام در سال آخر جنگ مجددا روشن شد ابراز داشت: آنها توانستند قسمت‌های اشغال شده‌شان را پس بگیرند وصدام تا خواست از مرزها وارد شود امام قطعنامه را پذیرفت هر چند که این قطعنامه بسیار تلخ بود. عراق فکر می‌کرد که این قطعنامه نشانه تضعیف ماست و خرمشهر را محاصره کرد ولی با تحولی که در مردم ایجاد شد در عملیات سرنوشت آنها را عقب راندیم ولی همزمان دیدیم که منافقین از قصر شیرین وارد مرزها شدند وتا نزدیکی کرمانشاه پیش رفتند که آنها را با عملیات مرصاد عقب نشاندیم و پس از چند روز صدام قطعنامه 598 را پذیرفت.

وی باتاکید بر اینکه جنگ نشان داد دکترین جمهوری اسلامی ایران مقاومت است عنوان کرد: یک بال از این دکترین تعامل است و بال دیگر جهاد. این یک الگوی جدیدی بود. بعضی‌ها بودند که می‌گفتند برای تعامل با دنیا باید دست از روحیه جهادی برداریم و نمی‌شود مذاکره کرد. در حالی که از لبنان و فلسطین و مقاومت حمایت می‌کنیم عده دیگر هم بودند که می‌گفتند مذاکرات دیگر چیست؟ چرا آقای ولایتی مذاکره می کند؟ نیروی انقلابی که مذاکره نمی‌کند. هر دوی این دسته از افراد نمی‌دانستند که امام و رهبری می گفتند یک بال دکترین مقاومت تعامل است و بال دیگر جهاد.

فرمانده اسبق سپاه با بیان اینکه در زمان جنگ هم مذاکرات صورت می‌گرفت، تاکید کرد: همیشه مذ اکرات در جریان بوده است و ما به غیر ازاسرائیل و آمریکا مذاکره می‌کردیم ولی شرط امام در مذاکرات این بود که از سویی خسارت ما در جنگ دریافت شود و بعد تنبیه متجاوز بود واین شرط از ابتدا تا انتهای جنگ بود که متعارف با اصول بین‌المللی نیز بود.

رضایی بااشاره به مذاکرات امروز کشورمان گفت: دیگر همگان حمایت رهبری از دولت و وزارت خارجه فهمیده‌اند و از طرف دیگر ما در تحریم هستیم و باید تورم و بیکاری پایین بیاید تا مذاکرات نیز موثر باشد پس هم تعامل و هم مبارزه رمز پیروزی ماست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امام خمینی دین را وارد عرصه سیاست کرد و این مسئله با حفظ حضور مردم بود اظهار داشت: این مدل مردم سالاری دینی است که برای غربی‌ها تعجب آور بود واستراتژی آنها از بین بردن این صدا یا تخریب بود وبرای همین 10 سال ابتدای انقلاب در جهت ساکت کردن و نابودی آن اقدام کردند ولی موفق نشدند و اینک در حال تخریبش هستند و با القاعده، داعش و طالبان و گروههای تکفیری می‌خواهند چهره اسلام را تخریب کنند. شما بییند چه اقداماتی در سوریه وعراق صورت می‌گیرد و موجب ایجاد تنفر می‌شود. اینها می‌خواهند بگویند که مسلمانان خشن، جنایتکار، ضد دموکراسی، ضدآزادی، آدمکش و... هستند و داعش این پیام را می‌دهد و خیانت تکفیری‌ها در این امر بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: وظیفه امروز ما ادامه روند دیروز است و این مسئله باید دقیق‌تر ادامه یابد. جنگ تحمیلی یک ذخیره و سرمایه بزرگ برای کشورمان در همه ابعاد است و امیدواریم از این میراث امام به شکل واقعی و نه شعاری استفاده کنیم.

کد N515351

وبگردی