آفتاب
جک استراو:

غرب باید برای معامله با ایران ریسک کند/ کامرون باید اهمیت ایران را درک کند

غرب باید برای معامله با ایران ریسک کند/ کامرون باید اهمیت ایران را درک کند

وزیر امور خارجه اسبق انگلیس در یادداشتی با اشاره به وضعیت مناسب ایران در منطقه، به کشورهای غربی توصیه کرد اگر خواهان توافق با ایران هستند باید ریسک کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "جک استراو" این یادداشت را که در شماره امروز دیلی تلگراف منتشر شده با اشاره به برنامه "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس برای دیدار با "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل آغاز کرده است.



وزیر امور خارجه پیشین انگلیس در ادامه می نویسد: این برای اولین بار از سال 1979 تا کنون است که نخست وزیر انگلیس با رئیس جمهور ایران دیدار می کند. اگر در این دیدار دو طرف به این نتیجه برسند که به موجب منافع مشترک میان ایران و انگلیس در مورد امنیت منطقه ای، روابط دوجانبه، و موضوع هسته ای باید اختلافات تاریخی نادیده گرفته شوند مطمئنا پیامد بسیار مناسبی را شاهد خواهیم بود.



اختلافات میان ایران و غرب زیاد است و شکست در رسیدن به توافق هسته ای با تهران می تواند سیاست خارجی کشورهای غربی از جمله انگلیس را با تغییر مواجه کند.



استراو در ادامه این یادداشت به تجربه خود از مذاکره با روحانی در زمان ریاست وی بر شورای عالی امنت ملی ایران در 10 سال قبل اشاره کرد و می نویسد: در آن سال ما با ایران به توافق رسیدیم اما این توافق به دلیل مخالفت های دولت بوش (رئیس جمهور وقت آمریکا) شکست خورد و پس از آن یک دولت محافظه کار در ایران بر سر کار آمد. اما اکنون که با ریاست جمهوری روحانی امکان توافق با ایران مجددا میسر شده غرب نباید این فرصت را از دست بدهد.



به اعتقاد استراو، غرب برای توافق با ایران باید خطر کند و در این راه بهتر است که به تهران اجازه داده شود تا بخشی از توانائی هسته ای خود را حفظ کند.



استراو در ادامه به ادعاهایی که از سوی رژیم صهیونیستی و برخی کشوهای عربی در مورد ایران مطرح می شوند اشاره کرده و می نویسد: نباید به این موارد توجه کرد یک سال قبل ایران از سوی اسرائیل، کشورهای عربی و آمریکا یک دشمن قلمداد می شد اما اکنون وضعیت فرق کرده و همه این کشورها حتی ایران با تهدید داعش مواجه هستند بر همین اساس دشمنان قدیمی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند.



وزیر امور خارجه اسبق انگلیس در ادامه به صراحت می نویسد: امیدوارم نخست وزیر ما (دیوید کامرون) به این نتیجه برسد که وجود ایران برای حفظ ثبات در سوریه، عراق و شمال لبنان اساسی است. و همانطور که برخی از نمایندگان حزب محافظه کارانگلیس توصیه می کنند باید یک "گروه تماس" جدید ، تشکیل شود که ایران باید یکی از اعضای آن باشد.



به اعتقاد استراو، روحانی هم اکنون برای ایفای نقش در جهان حتی بیش از آنچه که در زمان انتخابات ریاست جمهوری فکرش را می کرد فرصت دارد (کارت های بیشتری برای بازی در اختیار دارد) اما با این وجود دستان وی چندان باز نیست و غرب باید به گونه ای عمل کند که مخالفان داخلی روحانی با بهبود روابط تهران با کشورهای غربی موافقت کنند.




کد N515289

وبگردی