آفتاب

مخالفت با افزایش تعداد کشورهای عضو دائم شورای امنیت

مخالفت با افزایش تعداد کشورهای عضو دائم شورای امنیت

«گروه وحدت برای اجماع مرکزی» که مخالف اضافه کردن اعضای دائم شورای امنیت است، نشستی را در سطح وزرا در نیویورک برای ارزیابی وضعیت فعلی مذاکرات متوقف‌ شده میان دولتی با هدف گسترش هیات 15 عضوی برای موثرتر کردن آن برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری نیشن،‌ در این نشست سرتاج عزیز به نمایندگی از پاکستان صحبت کرد و به اهمیت راه حل مذاکره‌ شده که به نفع همه کشورهای عضو باشد و نه فقط چند کشور خاص، تاکید کرد. پاکستان و دیگر کشورهای همفکر در گروه UFC (گروه وحدت برای اجماع مرکزی) مدافع اصلاحات جامع شورای امنیت و مخالف گسترش اعضای دائم با حضور کشورهای خاص هستند.

پنج عضو دائمی عبارتند از انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا. با وجود توافق کلی بر روی گسترش این شورا، کشورهای عضو به شدت بر سر جزئیات با یکدیگر اختلاف نظر دارند. در ماه ژوئیه سال 2005، گروه به اصطلاح چهار – شامل هند، آلمان، ژاپن و برزیل - در آرزوی کرسی دائم بدون حق وتو در شورای 25 عضوی بودند.

گروه وحدت برای اجماع مرکزی به دنبال گسترش این شورا به 25 عضو است که 10 عضو جدید غیر دائم آن بتوانند برای مدت بیشتری عضو شورای امنیت باشند و حق انتخاب مجدد داشت باشند.

انتهای پیام

کد N515286

وبگردی