آفتاب

کرملین: روسیه از معاهده موشک‌های اتمی میان‌برد خارج نمی‌شود

کرملین: روسیه از معاهده موشک‌های اتمی میان‌برد خارج نمی‌شود

رئیس دفتر رئیس جمهوری روسیه گفت: مسکو از معاهده موشک‌های میان برد اتمی خارج نمی‌شود، مگر این‌که تهدید جدی را نسبت به امنیت روسیه احساس کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، سرگئی ایوانف، رئیس دفتر کاخ کرملین به روزنامه "روسیا اسکایا گازتا" گفت: اساسا در شرایط خاص و ویژه هر یک از اعضا می‌توانند از این معاهده خارج شوند. من تاکنون شاهد چنین شرایط خاصی نبودم. در حقیقت ما به انجام تعهدات بین‌المللی وفادار هستیم. این تا زمانی است که احساس کنیم تهدید جدی امنیتی برای کشورمان وجود دارد.

وزارت امور خارجه آمریکا در ژوئیه سال جاری میلادی روسیه را به آزمایش یک موشک کروز جدید که نقض معاهده نیروهای اتمی میان برد است، متهم کرد. مسکو نیز در واکنش این اتهامات را به عنوان اتهاماتی بدون مدرک رد کرد.

ایوانف گفت: تمامی طرفین در دور نخست رایزنی‌های دوجانبه درباره معاهده نیروهای مسلح میان برد که 11 سپتامبر سال جاری میلادی در مسکو برگزار شد درباره این مسأله نظرات خود را بازگو کردند. ما منتظر ادامه این رایزنی‌ها هستیم.

ایوانف ماهیت دوجانبه بودن این معاهده را نقطه ضعف بزرگ آن می‌داند چرا که هر کشور دیگری که چنین سلاحی داشته باشد می‌تواند هر کار که بخواهد انجام دهد.

وی افزود: روسیه و آمریکا از طریق سازمان ملل از دیگر کشورها خواسته‌اند تا به این معاهده بپیوندند و آن را به یک معاده چندجانبه تبدیل کنند. واکنش منفی نسبت به آن قابل پیش بینی است و گسترش چنین سیستم‌هایی در جهان یکی از عوامل بی‌ثباتی است.

رئیس دفتر کاخ کرملین ادامه داد: بسیاری از کشورهای همسایه روسیه از جمله کره شمالی، پاکستان،‌ هند و ایران نیز دارای موشک‌های میان‌برد هستند.

معاهده نیروهای اتمی میان‌برد، روسیه و آمریکا را موظف می‌کند تا موشک‌هایی حامل کلاهک‌های هسته‌ای و با بردی بین 500 تا 5500 کیلومتر را ممنوع کنند. این معاهده در سال 1987 میلادی توسط میخائیل گورباچف؛ آخرین رهبر شوروی و رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا در واشنگتن امضا شد.

انتهای پیام

کد N515206

وبگردی