آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

صباح زنگنه: راه مقابله با داعش، تشکیل ائتلاف خارجی نیست

صباح زنگنه: راه مقابله با داعش، تشکیل ائتلاف خارجی نیست

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: راه مقابله با داعش تقویت دولت وحدت ملی و افزایش گفت‌وگوها در داخل سوریه و عراق برای تقویت این کشور‌ها است نه تشکیل ائتلاف خارجی.

صباح زنگنه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به عملکرد ائتلافعلیه گروه ترویستی داعش خاطرنشان کرد : این ائتلاف زمانی می‌تواند برای مقابله با داعش وارد عمل شود که با کشورهایی که قرار است در خاک آنها حملات خود را انجام بدهند به تفاهم برسند.

وی ادامه داد: برای مثال کشورهای عضو ائتلاف علیه داعش باید با دولت عراق هماهنگی‌های لازم در خصوص انواع اقدامات،‌ زمان حملاتی که قرار است در خاک آن کشور صورت بدهند و آثار و تبعاتی که برای ملت عراق به دنبال خواهد داشت را از قبل صورت بدهند.

زنگنه با بیان اینکه ائتلاف بین‌المللی علیه داعش برای مقابله با این گروه تروریستی تنها در رابطه با حملات در خاک عراق توانسته اند با دولت این کشور به توافق برسند،‌ گفت: با وجود حملات روز گذشته در خاک سوریه که از سوی آمریکا صورت گرفت هنوز این ائتلاف برای مقابله با داعش در خاک سوریه به توافقی با دولت این کشور دست نیافته است و به نظر می‌رسد اقدامات تعدادی از کشورهای این ائتلاف، در جهت تضعیف دولت سوریه است و در همین راستا امکان دارد ائتلافی که به منظور مبارزه با داعش شکل گرفته است اقداماتی برای مبارزه با دولت این کشور انجام بدهد ولی در واقع هدف اصلی این ائتلاف تقویت سایر نیروهای مخالف دولت سوریه خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به اهداف برخی کشورهای عضو ائتلاف علیه داعش و با درنظر گرفتن اینکه آنها تحت این عنوان می توانند مقاصد دیگری را تحت عنوان مقابله با این گروه دنبال کنند، مخالفت دولت سوریه با گسترش دامنه حملات آنها به داخل این کشور غیرمنطقی به نظر نمی رسد و درصورتی که اقدامات بعدی بدون هماهنگی بین ائتلاف علیه داعش با دولت سوریه صورت بگیرد امکان بروز درگیری هوایی وجود دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با سیاست‌های اتحادیه اروپا و آمریکا در قبال گروه تروریستی داعش گفت: به نظر می‌رسد اقدامات آنها در قبال داعش تنها جنبه نمایشی دارد و به منظور پاسخگویی به اعتراضات یا نگرانی‌هایی که در عرصه بین‌الملل از گسترش نفوذ این گروه و بازگشت آنها به کشورهایشان به وجود آمده است صورت می گیرد نه در جهت مبارزه واقعی با داعش و تروریسم.

زنگنه در رابطه با گرایش اروپایی‌ها و غربی‌ها برای پیوستن به گروه بعثی-تکفیری داعش خاطرنشان کرد : یکی از این عوامل وضعیت روحی و روانی افرادی است که به این گروه‌ها ملحق می‌شوند و عامل دیگر را می‌توان تبلیغات گسترده‌ای دانست که در مورد این گروه انجام شده و فضایی را برای نوعی ماجراجویی در ذهن جوانان فراهم می‌کند و از سوی دیگر برخی از سازمان‌های امنیتی مختلف به کشورهای منطقه و به قدرت‌های خارج از منطقه به دنبال فراهم کردن دامنه ورود این نیروها و ایجاد تسهیلات یا کمک‌های مالی به آنها هستند.

وی ادامه داد: انگیزه اصلی گرایش جوانان برخی از کشورها به داعش، به دست آوردن درآمد بالا است زیرا این گروه با توجه به منابعی که از سوی سایر کشورها در اختیارشان قرار گرفته، تصاحب چاه‌های نفت و تجاوز به شهرهای مختلف عراق و سوریه به راحتی می‌توانند نیازهای مالی اعضاء خود را رفع کند.

وی ممانعت از افزایش منابع مادی گروه تروریستی را یکی از راه‌های مقابله با آنها دانست و گفت: جلوگیری از رساندن کمک‌های مادی و تسلیحاتی به داعش جزء اولویت‌هایی است که برای مقابله با آنها باید در نظر گرفته شود. همچنین با بستن مرزهای ترکیه و اردن با عراق و سوریه و کنترل افراد و دولت‌هایی که به تغذیه این گروه در سایر کشورها می‌پردازند می‌توان تا حد زیادی فعالیت‌های داعش در منطقه را کاهش داد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: حمایت از شکل‌گیری و تقویت وحدت ملی در عراق و کمک به راه‌اندازی گفت‌و‌گوی ملی در سوریه می‌تواند از دیگر راههای مقابله با داعش باشد و علاوه بر آن زمینه های رشد این گروه را در عراق و سوریه هم از بین می‌برد و در چنین شرایطی دولت ها و ملت ها خود بدون دخالت خارجی ها قادر به مقابله با این گروه خواهند بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان با بی نتیجه خواندن تشکیل ائتلاف مقابله با گروه تروریستی داعش افزود: این ائتلاف بیشتر زمینه‌های جذب افراد این گرو‌ه‌ها را فراهم می‌کند و با توجه به نفرت مسلمانان و ملت های منطقه از حضور خارجی ها هر اقدامی که آمریکایی‌ها در منطقه انجام دهند نتیجه عکس خواهد داشت، بنابراین این ائتلاف هم راه به جایی نخواهد برد.

انتهای پیام

کد N515092

وبگردی