آفتاب

برگزاری نشست" گروه دوستان یمن" در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل

برگزاری نشست" گروه دوستان یمن" در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل

در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل قرار است نشست "گروه‌ دوستان یمن" امروز(چهارشنبه) در نیویورک و با ریاست سه کشور عربستان،‌ انگلیس و یمن برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه الشرق الاوسط، پیش‌بینی می‌شود در این نشست تهدیدات تروریستی، چالش‌های سیاسی و اقتصادی که یمن با آن رو به روست و همچنین چگونگی اجرای توافقنامه صلح و تشکیل دولت جدید یمن مورد بررسی قرار گیرد.

در این نشست از کشورهای اهداکننده درخواست می‌شود تا به یمن که با مشکلاتی همچون وضعیت بد اقتصادی، افزایش ناامنی و خشونت‌های افراد مسلح وابسته به القاعده رو به روست، حمایت‌های بیشتری ارائه کنند.

این نشست با ریاست سعود الفیصل، جمال السلال و فیلیپ هاموند، وزرای خارجه عربستان، یمن و انگلیس برگزار می‌شود.

محمد پاشا، سخنگوی هیات یمنی در نیویورک اظهار کرد: قرار است از دوشنبه نشست‌های مقدماتی برای این کنفرانس برگزار شده و ما تلاش می‌کنیم تا پیش نویس بیانیه‌ای که قرار است از سوی این سه کشور در پایان نشست صادر شود را آماده کنیم.

محمد پاشا افزود: هیات یمنی با ریاست جمال السلال، وزیر خارجه کشور پیشنهادی را پیرامون اوضاع اقتصادی یمن و چالش‌های امنیتی که دولت با آن رو به روست را ارائه خواهد کرد و در آن از گروه دوستان یمن می‌خواهد تا به منظور اجرای طرح‌های زیرساختی در یمن مثل طرح برق و وضعیت راه‌ها از این کشور حمایت مالی کنند.

عربستان و چندین کشور حوزه خلیج فارس ضمن ابراز نگرانی از اوضاع آشفته یمن بر ضرورت حمایت از یمن که در مرحله انتقال سیاسی قدرت قرارگرفته تاکید کردند. این کشورها در سایه حمایت از یمن قدرت یافتن دولت این کشور برای برطرف کردن چالش‌های کشور، برقراری سازش سیاسی یمن و اجرای دستاوردهای کنفرانس گفت‌وگوی ملی را خواستار شدند و کشور عربستان پیشتر در چنین نشست از تلاش‌های عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن برای برقراری امنیت و ثبات درکشور حمایت کرد.

پیشتر شورای امنیت نیز پایان دادن به خشونت‌ها در این کشور و توقف درگیری‌ها میان حوثی‌ها و افراد مسلح وابسته به القاعده و نیروهای امنیتی و نظامی یمن را خواستار شده بود.

کمیساریای اروپایی همچنین نسبت به رنج و سختی مردم یمن و نیاز بیش از 5 / 14 میلیون تن به کمک‌های سریع بشردوستانه هشدار داد.

گروه دوستان یمن شامل 39 کشور است که مهمترین آن‌ها عربستان، آمریکا، مصر، قطر، سوریه و ترکیه است. در این گروه همچنین سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل، اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، سازمان همکاری اسلامی و بانک جهانی نیز حضور دارند.

گروه دوستان یمن در ژانویه سال 2010 میلادی آن هم به منظور حمایت از اوضاع سیاسی و اقتصادی یمن تشکیل شد.

اعضای این گروه در آخرین نشست خود که در انگلیس برگزار شد، بر تکیه بر سازوکار جدید برای عملکرد خود در یمن با یکدیگر توافق کردند.

انتهای پیام

کد N514948

وبگردی