آفتاب
لاریجانی در نطق پیش از دستور:

ایران ائتلاف‌های دورغین مبارز با تروریسم در منطقه را مشروع نمی‌داند

ایران ائتلاف‌های دورغین مبارز با تروریسم در منطقه را مشروع نمی‌داند

رئیس مجلس با اشاره به اقدام آمریکا در حمله هوایی به خاک سوریه و تشکیل ائتلاف غربی - عربی برای مبارزه با گروههای تروریستی گفت: به نظر من این ائتلاف شما که نام ائتلاف برای مبارزه با تروریسم بر آن نهاده اید، ائتلاف برای مبارزه با تروریست نیست بلکه ائتلاف برای گسترش تروریسم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدف آمریکا از تشکیل ائتلاف مبارزه با تروریست نیست بلکه ائتلاف برای گسترش تروریسم استی، گفت: آقای اوباما بعد از چند سال کارنامه سیاه حمایت از تروریست ها دیر به فکر مبارزه با آنها افتاده اید حتی اگر حرف های شما را حمل به صحت بدانیم.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلای امروز (چهارشنبه دوم مهر)در نطق پیش از دستور خود، گفت: در چند روز اخیر آمریکا حملاتی را در کشور سوریه آغاز نمود و براساس ادعای رئیس جمهور آمریکا این حملات را ادامه می دهد، رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در نطقی اعلام کرد چون دولت مرکزی سوریه امکان نابود کردن این تهدید را ندارد، آمریکا راسا وارد عمل شده است.

لاریجانی افزود: آیا فکر می کنید هیچ کس در دنیا ادعای شما را باور می کند، زیرا آمریکا و همپیمانان او بیش از سه سال است که از جریان های تروریستی در سوریه حمایت کردند و می کنند و در هفته گذشته در کنگره آمریکا باز تکرار کردند که ما به معارضان سوری کمک می کنیم و برخی از کشورهایی که در ائتلاف به اصطلاح مبارزه با تروریسم قرار دارند خود جزو کمک کنندگان به تروریست ها در سوریه هستند.

رئیس مجلس گفت: نیروهای تروریستی از مرزهای این کشورها وارد سوریه می شوند حال چگونه این حرف مسئولان آمریکا می تواند اندک وجاهتی داشته باشد، از طرفی دیگر تاسف آور است که رئیس جمهور آمریکا می گوید چون دولت مرکزی سوریه امکان نابود کردن تهدید تروریست ها را ندارد امریکا راسا وارد موضوع شده است حال مگر شما گذاشتید که دولت مرکزی سوریه با تروریست ها مبارزه کند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: قطعا تروریست ها را شما به وجود آورده اید، حمایت کردید و حال نمی گذارید که دولت مرکزی با آنها مبارزه کند. از طرفی دیگر مدتها پیش یکی از رهبران عرب منطقه در مذاکره ای به من گفت غربی ها به محض اینکه می بینند دولت سوریه در حال سرکوب تروریست ها است به تروریست ها کمک بیشتری می کنند تا دولت سوریه عقب نشینی کند.

وی افزود: از طرفی رئیس جمهور آمریکا گفته است که ما با همکاری همپیمانان خود در منطقه ریشه تروریست در منطقه را می خشکانیم که این هم از شوخی های مضحک سیاسی است. از این رو اگر تصور می کنید با چند حمله هوایی ریشه تروریست ها را می خشکانید که باید به حال کشوری که مدعی مدیریت جهانی است گریست.

لاریجانی تصریح کرد: حداقل حرف‌های صاحب نظران امنیتی خود را بشنوید تا دقیق تر حرف بزنید. مگر مبارزه با تروریست هایی که در مناطق مختلف پخش شده اند با حمله هوایی امکان پذیر است از طرفی دیگر حمله هوایی شما چند اثر دارد که کشتار و آوارگی سکنه غیر نظامی در مناطق بمباران شده مشاهده می کنیم.

وی افزود: ارائه ژست کم خاصیت قدرت شما که به زودی رنگ می بازد گرچه آمریکا به دلیل رنگ پریدگی قدرت خود ناچار است که دست به چنین اقدامات تاکتیکی بزند تا حداقل کاریکاتور قدرت جهانی خود را حفظ کند اما در فاصله اندکی مجددا مواجه با موج سنگین تروریست ها می شود.

رئیس قوه مقننه گفت: این حملات قطعا خاصیت گسترش تروریسم را دارد زیرا همان طور که بمباران ها در افغانستان نه تنها ریشه تروریسم را نخشکاند بلکه به تسلط آنها و توسعه تروریست ها مدد رساند و آنها را در سایر کشورها نیز توسعه داد وقتی شما به این گونه حملات کور و بی مبنا به کشوری، جوانان آن کشورها را تهدید می کنید تصور نمی کنید که آنها مفری برای رفع این حقارت جز مقابله به مثل با شما ندارند و تبعا در دام تروریست ها می افتند که فعلا در مقابل شما قرار گرفته اند.

لاریجانی تصریح کرد: آقای برژنستکی یکی از صاحب نظران آمریکایی گفته است که در کشورهای مسلمان خاورمیانه، انزجار حاد در مقابل دخالت های بی مورد آمریکا در منطقه و پشتیبانی آنها از اسرائیل هم اکنون به صورت بست امپریالیسم غرب در خاورمیانه دیده می شود. به این جهت است که آنها آمریکا را دلیل اصلی محرومیتی که احساس می کنند می دانند وقتی وضع افکار عمومی را در خاورمیانه را خودتان این گونه ارزیابی می کنید ادعای مبارزه نظامی شما نه تنها مبارزه با تروریسم نمی تواند باشد بلکه عملا عامل توسعه تروریسم می شود.

وی با اشاره به اقدام آمریکا در حمله هوایی به خاک سوریه و تشکیل ائتلاف غربی - عربی برای مبارزه با گروههای تروریستی گفت: به نظر من این ائتلاف شما که نام ائتلاف برای مبارزه با تروریسم بر آن نهاده اید، ائتلاف برای مبارزه با تروریست نیست بلکه ائتلاف برای گسترش تروریسم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر با خوش خیالی با چنین روشی به دنبال مبارزه با تروریسم هستید که چنین نیست و نه تنها به دیگران بلکه به خودتان هم دروغ می گویید، باید این اقدام شما را نماد ضرب المثل لهستانی بدانیم که می گوید "درب اصطبل را هنگامی می بندند که اسب ها گریخته اند".

وی افزود: آقای اوباما بعد از چند سال کارنامه سیاه حمایت از تروریست ها دیر به فکر مبارزه با آنها افتاده اید حتی اگر حرف های شما را حمل به صحت بدانیم.

لاریجانی ادامه داد: نکته دیگر این است که با این نفرتی که در منطقه نسبت به رفتار آمریکا وجود دارد اگر واقعا می خواهید با تروریسم مبارزه شود، فقط کنار بکشید و به تروریسم ها کمک نکنید زیرا مردم منطقه خود می توانند با آنها مبارزه کنند و آنها می‌توانند ریشه تروریسم را بخشکانند.

وی افزود: از طرفی دیگر مردم منطقه امروز از قدرت فهم، تصمیم‌گیری و رشد سیاسی خوبی برخوردارند و نیازمند قیم های دروغین نیستند و شما به خوبی دیدید که در این هفته هم رجال سیاسی افغانستان خود توانستند اختلافات فی مابین را حل کنند و هم مردم رشید یمن، رجال انقلابی و مسئولان آن توانستند به تفاهم دست پیدا کنند و اصلاحات در آن کشور را با توافق به جلو ببرند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: این‌ها نمونه‌هایی است که جلوی شما است حال این گونه مبارزه با تروریسم آن هم با دعاوی تاسف آور و متناقض منافع ملی آمریکا یا پاسخ به کشته شدن چند تبعه آمریکا در آینده جز خسارت بیشتر برای مردم منطقه و گسترش تروریسم چیز دیگری نیست.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی این گونه اقدامات آمریکا و غرب را در منطقه محکوم می کنند و آنرا چیزی جز شیطنت جدید در آتش افروزی در منطقه نمی‌دانند. ما از ابتدا با تروریسم در منطقه مخالف بودیم و با آن مبارزه واقعی خواهیم داشت اما با ائتلاف های دروغین همکاری نمی کنیم و آنرا مشروع نمی دانیم.

لاریجانی گفت: مگر سازمان‌های بین المللی نظیر شورای امنیت و سازمان ملل را برای چنین اموری درست نکرده اند تا تصمیم جمعی بگیرند حال چه توجیهی دارد که آمریکا بدون اجازه شورای امنیت سازمان ملل با چنین ادعای دروغینی که چون دولت مرکزی سوریه نمی تواند با تروریسم مقابله کند؛ یک ائتلاف مسخره درست می‌کند و به خود اجازه می دهد که به آن کشور حمله کند. از این رو این اقدامات جز به بازی گرفتن نهادهای بین المللی برای اهداف حقیر قلدرمابانه چیز دیگری نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه آمریکا در برخی از تحریم های ایران نیز همین روش را استفاده کرده و دنبال عادی کردن دخالت ها در تحقیر سازمان های بین المللی است و برای حل مسئله تروریسم باید ابتدا با این گونه مداخلات غیرقانونی آمریکا مبارزه کرد.

کد N514857

وبگردی