آفتاب

توسل آمریکا به بند 51 منشور سازمان ملل برای توجیه حمله به سوریه

توسل آمریکا به بند 51 منشور سازمان ملل برای توجیه حمله به سوریه

نماینده آمریکا در سازمان ملل در واکنش به انتقاد "بان کی مون" در خصوص حملات صبح دیروز به سوریه، اعلام کر که این حملات بر اساس بند 51 منشور سازمان ملل انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل در واکنش به حمله انجام شده به سوریه گفت: مطلع هستیم که این حمله بدون درخواست سوریه انجام شده و ما از همه کشورهای حاضر در ائتلاف ضد داعش می خواهیم که حملات خود را به گونه ای انجام دهند که به شهروندان عادی آسیبی وارد نشود. 

در حمله صبح روز گذشته جنگنده ای آمریکایی به مواضع داعش در سوریه به غیر از اعضای این گروه تروریستی تعدادی از شهروندان عادی سوری نیز کشته شدند.

در واکنش به این انتقاد بان کی مون، "سامانتا پاور" نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که این حمله بر اساس بند 51 منشور سازمان ملل انجام شده و هدف این حمله حفظ جان شهروندان سوری بوده است. 

در همین رابطه گفته می شود آمریکا برای انجام حملات قانونی را تصویب کرده که به موجب آن حتی بدون درخواست دمشق نیز این حملات انجام خواهند شد.

بند 51 منشور سازمان ملل عبارت است از : در صورت وقوع حمله مسلحانه عليه يک عضو ملل متحد تا زماني كه شورای امنيت اقدام لازم برا ی حفظ صلح و امنيت بين المللي را به عمل آورد هيچيک از مقررات اين منشور به حق ذاتی دفاع از خود خواه فردی يا دسته جمعي لطمه‌ای وارد نخواهد كرد. اعضاء بايد اقداماتی را كه در اعمال اين حق دفاع از خود به عمل می آورند فوراً به شورای امنيت گزارش دهند. اين اقدامات به هيچ وجه در اختيار و مسئوليتی كه شورای امنيت بر طبق اين منشور دارد و به موجب آن براي حفظ و اعاده صلح و امنيت بين‌المللی و در هر موقع كه ضروری تشخيص دهد اقدام لازم به عمل خواهد آورد تاثيري نخواهد داشت.

کد N514835

وبگردی