آفتاب

هشدار پوتین به اوکراین درباره اجرای توافق با اتحادیه اروپا

هشدار پوتین به اوکراین درباره اجرای توافق با اتحادیه اروپا

ولادیمیر پوتین در نامه‌ای به همتای اوکراینی خود هشدار داد چنانچه کی‌یف هر بخشی از توافق تجاری با اتحادیه اروپا را اجرایی کند، مسکو دسترسی اوکراین به بازارهای حیاتی روسیه را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به پترو پوروشنکو، همتای اوکراینی‌ خود هشدار داد که حتی تغییر قوانین ملی برای آماده سازی معاهده تجاری اوکراین- اتحادیه اروپا، موجب واکنش فوری مسکو خواهد شد.

پوتین در این نامه که 17 سپتامبر نوشته شده، می‌گوید: ما همچنان معتقدیم که تنها سازگاری سیستماتیک توافقنامه انجمنی که تمام روابط اقتصادی اوکراین، روسیه و کل اقتصاد روسیه را به خطر انداخته است، برای حفظ تجارت موجود و همکاری اقتصادی میان فدراسیون روسیه و اوکراین لازم است.

پوتین درباره اقدامات تلافی جویانه احتمالی علیه اوکراین سخن نگفت اما دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه گفت که وی حکمی را امضا کرده که به موجب آن دسترسی صادرکنندگان اوکراینی به روسیه محدود می‌شود، با این حال این اقدامات هنوز اجرایی نشده است.

به دنبال سرنگونی دوت حامی روسی اوکراین در ماه فوریه که به دنبال مخالفت ویکتور یانوکوویچ، با معاهده اتحادیه اروپا صورت گرفت، پارلمان کی‌یف در اقدامی تاریخی توافقنامه سیاسی تجاری با اتحادیه اروپا را تصویب کرد. این اقدام خشم روسیه را برانگیخت.

در پی آن اتحادیه اروپا در آخرین لحظه تصمیم گرفت تا اجرای این توافقنامه را تا 31 دسابر 2015 به تعویق بیندازد. اتحادیه اروپا امیدوار است که این اقدام بتواند نگرانی‌های روسیه را رفع کند. پوتین خواستار نشست سه جانبه‌ای شده است که توافقنامه اتحادیه اروپا را اصلاح کند چرا که کرملین معتقد است که این معاهده به اقتصاد روسیه لطمه می‌زند.

انتهای پیام

کد N514768

وبگردی