آفتاب

فراکسیون اکثریت مجلس به جایگاه کمی و کیفی خود برمی گردد/فراکسیون اقلیت دیگر نمی تواند عرض اندام کند

فراکسیون اکثریت مجلس به جایگاه کمی و کیفی خود برمی گردد/فراکسیون اقلیت دیگر نمی تواند عرض اندام کند

پیرو پیروزی فراکسیون اکثریت مجلس(فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت) در دو انتخابات دیروز مجلس(انتخاب نماینده برای هیات نظارت بر مطبوعات و نیز شورای نظارت بر صداوسیما)روزنامه اعتماد مصاحبه زیر را با غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، از اعضای فراکسیون رهروان انجام داده است:


ارزيابي شما از نتيجه انتخابات عضوهيات نظارت بر مطبوعات مجلس چيست؟

خيلي‌ها بعد از استيضاح آقاي فرجي‌دانا منتقد رهروان شده بودند و مي‌گفتند كه فراكسيون اكثريت تضعيف شده است. همه آن منتقدان امروز قدرت رهروان را ديدند. به هر حال چه بخواهيم و چه نخواهيم فراكسيون رهروان طيف اكثريت مجلس است و و تصميمات نهايي و مهم مجلس را اين گروه خواهند گرفت.

اما به هر حال در جريان استيضاح آقاي فرجي‌دانا چنين نشد و فكر هم نمي‌كنم كه در يك سال اخير موضوعي مهم‌تر از اين استيضاح بوده باشد.


قبول دارم، اما اين را هم بايد تاكيد كنيم كه قرار دادن جريان استيضاح به عنوان متر و معيار وزن‌كشي گروه‌ها و طيف‌هاي مجلس اشتباه بزرگي است. اصلا جو استيضاح يك جو خاصي بود كه به آن نتيجه منجر شد. آنجا خيلي از موارد نادرست و غير واقعي مطرح شد و من متاسفم كه بگويم برخي اعضاي فراكسيون رهروان كه حقيقتا معتدل هستند و علاقه‌يي به روش‌هاي افراط براي رسيدن به نتيجه مطلوب خودشان ندارند، گير آن فضا افتادند. البته از رهرواني‌ها برخي هم از روي خيرخواهي و شناخت راي به بركناري آقاي فرجي‌دانا داده بودند. ولي تاكيد من اين است كه براي ارزيابي وضعيت نيروهاي سياسي مجلس اين يك ماه يا دو ماه اخير را نبايد ملاك گرفت.

خب الان با اين وضعيت و رايي كه امروز در انتخابات‌هاي داخلي مجلس داده شد فكر مي‌كنيد وضعيت به قبل از استيضاح برگشته است؟


هم بله و هم نه. اگر از نظر وزن كشي‌ها بگوييم، بايد گفت كه بله، اوضاع مثل قبل از استيضاح است كه رهروان اكثريت داشت و تعيين‌كننده اتفاقات و تصميمات بود. اما از نظر كيفي نه، يعني من با قاطعيت مي‌گويم كه كيفيت كار نيروهاي معتدل مجلس از اين به بعد خيلي بهتر از قبل مي‌شود. ما از نظر كمي به وضعيت قبل برگشته‌ايم و از نظر كيفي ارتقا داشتيم.

چطور ارتقايي؟

ببينيد استيضاح آقاي فرجي‌دانا تلخي‌هاي زيادي داشت، هم براي معتدلين مجلس و هم براي دولت. اما درس‌هاي زيادي هم داشت. بلافاصله بعد از استيضاح فراكسيون رهروان و معتدلين مجلس فهميدند كه بايد يك بازنگري جدي در ساختار خود داشته باشند. قبلا جريان تندرو ضربات و تلنگرهاي زيادي به اصولگرايان معتدل و معقول زده بود، يكي مثلا قضيه 22 بهمن قم بود و جريان‌هاي شبيه به اين اما گويا بعد از آمدن دولت يازدهم خيلي از دوستان ما اين موضوعات يادشان رفته بود و فكر مي‌كردند همه‌چيز تمام شده است. استيضاح يك تلنگر دوباره بود تا متوجه شويم كه اگر نتوانيم تصميم بگيريم و نتوانيم توافق كنيم، كسان ديگري براي ما تصميم مي‌گيرند و با نيروهاي پيراموني ما توافق مي‌كنند. اين هم يعني ضعيف شدن جريان معتدل مجلس. رهروان بعد از استيضاح برگشت و در واقعيت خودش يك بازنگري كرد و انگار كه يك بار ديگر كارش را شروع كرده باشد.

بازنگري در چه چيزي و با چه كيفيتي؟ اين بازنگري شامل چه تغييراتي مي‌شود؟

اينها يكسري موارد مفصل هستند اما به هر حال ما متوجه شديم كه رهروان يك گروه متكثر است، هم اصلاح‌طلب دارد، هم اصولگرا دارد، هم مستقل دارد و هم از اديان ديگر عضو آن هستند. قطعا ساختار تصميم‌گيرنده آن بايد جايي براي نقش‌آفريني اين طيف‌هاي رنگين‌كماني داشته باشد و اگر چنين نباشد آنها به قول معروف توسط ديگران بر مي‌خورند. من به شما يقين مي‌دهم كه ديگر جريان فراكسيون رقيب نخواهد نتوانست اتفاقي مثل استيضاح آقاي فرجي‌دانا را رقم بزند. كما اينكه استيضاح‌هاي ديگري هم در دستور كارشان بود كه الان خيلي خبري از آنها نيست چون نتوانستند براي اقدامات‌شان در مجلس جمعي را همراه خود كنند.

ارزيابي شما از رفتار جريان فراكسيون اصولگرايان و نزديكان جبهه پايداري چيست؟ يعني هم در اين مدت بين استيضاح تا امروز چه تاكتيكي داشتند و هم اينكه فكر مي‌كنيد در آينده چه تاكتيكي در پيش بگيرند؟

من واقعا معتقدم كه جريان اقليت با وجود اينكه در جريان استيضاح مي‌خواست نشان دهد كه مناسبات مجلس نهم را به طور كلي به هم ريخته، اما خودش هم به اين موضوع اعتقاد نداشت يعني خودشان هم در دل‌شان مي‌دانستند كه فضا را خيلي زود از دست مي‌دهند. شما ببينيد در جريان برگزاري همين دو انتخابات چه رفتارهايي داشتند. چقدر مجلس سر معرفي كانديداها اذيت شد. خب اگر اينها واقعا ايمان داشتند كه راي اكثريت را دارند قطعا اينقدر اصرار نمي‌كردند كه جلوي ورود نامزد اكثريت به انتخابات را بگيرند و حتي استقبال هم مي‌كردند چون باعث مي‌شد تا دوباره عرض اندام كنند اما آنها مي‌دانستند و مي‌دانند كه جز همان استيضاح وزير علوم كه دلايلي متعددي هم دارد، امكاني براي عرض اندام ندارند.

 

1717

کد N514626

وبگردی