آفتاب

حاشیه سازی های از پیش تعیین شده برای سفر نیویورک رئیس جمهور

حاشیه سازی های از پیش تعیین شده برای سفر نیویورک رئیس جمهور

کمیته صیانت از منافع ایران جمعی است که تخصص ویژه ای در ایجاد حواشی سیاسی دارند.

سيد صادق روحاني: در سال هاي اخير اقدامات خودسرانه و تندروانه در صحنه سياسي کشور کم نبوده است. از آشوب و اغتشاش در سخنراني سيد حسن خميني بگيريد، تا پرتاب لنگه کفش به رئيس مجلس در حرم حضرت معصومه. معمولا هم عنوان مي شد که اين اقدام از جانب گروه هاي خودسر انجام مي شد. اما رفته رفته اين گروه هاي خودسر متشکل تر شدند و بر خود نام کميته صيانت از منافع ايران نهادند. اما در ميان مردم بيشتر به نام دلواپسان شناخته مي شوند و اين هم به خاطر يکي از همايش هاي آنان در سال گذشته بود که عنوانش « دلواپسيم» بود.

سال گذشته وقتي رئيس جمهور تازه به مسند نشسته ايران به نيويورک مي رود و تلفني با رئيس جمهور آمريکا صحبت مي کند، وقتي از سفر باز مي گردد، در فرودگاه با اين جماعت روبرو مي شود که اين اقدام رئيس جمهور را نابجا مي خواندند. اما امسال به نظر مي رسد که منتظر اتفاق خاصي نمانده اند و از پيش از عزيمت روحاني به نيويورک حاشيه سازي هاي سفر را آغاز کرده اند.

اين جماعت دلواپس ، در آستانه سفر رئيس جمهور همايش راه و چاه را برگزار کردند تا به زعم خود راه و چاه سياست خارجي را به رئيس جمهور ياداوري کنند. البته بايد گفت که اين اولين بار در تمام دوران پس از انقلاب است که کسي اجازه چنين کاري را به خود مي دهد. اين کميته مورد حمايت برخي از چهره هاي تندروي مجلس نيز هست و افرادي نظير رسايي، کوچک زاده و... که پاي ثابت همه برنامه هاي اين افراد است.

حاشيه اي که اين بار اين جماعت به راه انداخته اند درباره ديدار روساي جمهور ايران و آمريکاست. درحالي که رئيس جمهور اعلام کرده است برنامه اي براي ديدار با رئيس جمهوري آمريکا ندارد ، دلواپس ها روحاني را به انواع اقدام ها درصورت روي دادن چنين اتفاقي تهديد کرده اند. اين درحالي است که رئيس جمهور ضمن اعلام اينکه برنامه اي براي ديدار ندارد اعلام کرده است که هر اقدامي که در سياست خارجي کشورمان بيفتد با هماهنگي مقام معظم رهبري رخ خواهد داد.

همانطور که پيشتر گفته شد، اقدامات کميته صيانت از منافع ايران با حمايت برخي چهره هاي تندرو مجلس روبرو مي شود. حمید رسایی، چهره شاخص جبهه پایداری در یادداشتی که در سایت رجانیوز نوشته از رئیس جمهور خواسته تا مواضع خود را در قبال آمریکایی‌ها اصلاح کند. وی که از مخالفان تماس تفلنی روحانی و اوباما بود، نسبت به اینکه روحانی اوباما را مودب و باهوش خوانده نیز اعتراض کرده و از او خواسته بود تا این جمله غیرواقعی خود درباره اوباما را اصلاح کند.

علیرضا زاکانی دیگر نماینده مجلس نیز که تماس تلفنی سال گذشته روحانی و اوباما را تحقیر رئیس جمهور، ملت و کشور دانسته بود در نطق میان دستور خود در مجلس، یک روز پیش از سفر روحانی به نیویورک گفت: «ما ضمن هشدار به رعايت مصالح انقلاب اسلامی و منافع ملی، مجدانه از رياست جمهوری خواستاريم احساسات شخصی خود را دخيل در مراودات دستگاه ديپلماسی كشور به نمايندگی از مردم رشيد و انقلابی كشورمان ننمايند.»

او در پایان نطق خود تصریح کرد: «در پايان به صراحت بيان می‌داريم كه مجلس شورای اسلامی در راستای صيانت از حقوق مردم و دستاوردهای انقلاب اسلامی با هر كژی مخالف مصالح انقلاب اسلامی برخورد خواهد كرد و از ظرفيت‌های قانونی خود در اين راستا بهره خواهد برد».

به نظر مي رسد گروهي که تمام تلاش خود را براي حاشيه سازي براي دولت يازدهم به کار بسته است اين بار منتظر هيچ اتفاقي نشده و مي خواهد نظر خود را بر رئيس جمهور قانوني اين کشور تحميل کند.

2929

 

 

کد N514625

وبگردی