آفتاب

فعال شدن کریدور شمال به جنوب با افتتاح محور اینچه برون

فعال شدن کریدور شمال به جنوب با افتتاح محور اینچه برون

مدیرکل راه‌آهن شمال گفت: با افتتاح محور مواصلاتی ریلی اینچه برون تا پایان سال، کریدور شمال به جنوب فعال می‌شود.

یوسف گران پاشا، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مارندران، با بیان اینکه خط ریل اینچه برون تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این محور مواصلاتی کشورهایcif را به یکدیگر متصل کرده و سبب فعال شدن کریدور شمال به جنوب و بهره گیری از ظرفیت ریلی کشور می‌شود.

وی افزود: مجموعه خطوط ریلی جهت اتصال کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان 900 کیلومتر است و خط ریل اینچه برون ایران 82 کیلومتر است که 4 ایستگاه دارد.

مدیرکل راه آهن شمال با بیان اینکه در حال حاضر واگن شمال باید به گرمسار و از خراسان به ایستگاه سرخس اعزام شود، تصریح کرد: با راه اندازی این کریدور کشور قزاقستان به کشورهای عربی متصل شده و این کشور می‌تواند غلات مازاد برمصرف خود را در این کشورها به فروش برساند.

وی راه اندازی کریدور شمال به جنوب را بهترین فرصت برای اشتغالزایی دانست و افزود: حمل و نقل ریلی امن‌ترین نوع ترانزیت است و کالا نیز با کمترین آسیب به مقصد می‌رسد.

گران پاشا اظهار کرد: اکنون سیمان شاهرود از طریق بندر امیرآباد با کشتی به کشورها صادر می شود که با فعال شدن خط ریل اینچه برون این سیمان به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و روسیه صادر می‌شود.

وی با اشاره به حمل میوه و اقلامی که نیازمند سردخانه هستند، افزود: ما 3 هزار و 600 واگن لبه کوتاه داریم که با آنها ماشین آلات راه‌سازی، سیمان و ... حمل می شود و می‌توان کانتینرهای ویژه حمل اقلام فاسد شدنی و تره بار را بر روی آن تعبیه کرد.

گران پاشا گفت: کشور ما 10 هزار و 500 شبکه ریلی دارد که شبکه ریلی مازندران 403 کیلومتر است که 21 کیلومترآن خط باری است.

وی با بیان اینکه نرخ ریلی برای واردات و صادرات نصف نرخ ترانزیت جاده‌ای است، افزود: برای حمایت از بخش تولید از سال 1387 تاکنون تعرفه ریلی در بحث واردات و صادرات ریلی تغییر پیدا نکرده و نرخ واردات و صادرات از نرخ داخلی 10 درصد ارزان تر است.

انتهای پیام

کد N514561

وبگردی