آفتاب

پروژه‌های اتمی اوباما بیش از یک تریلیون دلار هزینه دارد

پروژه‌های اتمی اوباما بیش از یک تریلیون دلار هزینه دارد

به وجود تلاش‌ها در جهت ایجاد «جهانی عاری از سلاح اتمی» در آینده‌ای نه‌چندان دور، رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد راهی غیر از این را در پیش بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته نیویورک تایمز، نیم دهه است که «معادلات سیاسی و بحران‌های ژئوپولیتیکی» باعث اختلال در کار رئیس‌جمهور آمریکا شده است. شعارهای انتخاباتی اوباما، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا پیش از ورودش به کاخ سفید حاکی از این بود که او قصد دارد برنامه‌های اتمی آمریکا و در بهترین حالت تمام جهان را متوقف کند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، از این گفته‌ها تاکنون، تلاش‌ها برای تضمین فعالیت زرادخانه‌های قدیمی اتمی آمریکا ادامه یافته است و انتظار می‌رود طی سه دهه آینده بیش از یک تریلیون دلار در موارد مختلفی برای پروژه‌های اتمی هزینه شود. این نشان می‌دهد که برخلاف شعارهای اوباما گنجینه اتمی آمریکا دست‌نخورده باقی مانده و کاری برای تغییر در برنامه‌های اتمی سایر کشورها صورت نگرفته است.

مدت اندکی پس از ورود اوباما به کاخ سفید در اوایل سال 2009، کمیسیون جوایز صلح نوبل، او را به عنوان دریافت‌کننده جایزه سال انتخاب کرد. اوباما به دلیلی که شایسته جایزه صلح نوبل دانسته شد، در کنار عوامل دیگر موضع سختی علیه تولید انرژی اتمی در سطح جهانی اتخاذ کرد.

او درباره موضع خود در آن زمان گفته بود: من ساده‌انگار نیستم. این هدف به سرعت قابل دستیابی نیست. دست‌کم در طول زندگی من به آن نخواهیم رسید. این هدف نیازمند صبر و ممارست است.

تحلیل‌گران نیویورک تایمز معتقدند با شرایط کنونی جهان این احتمال وجود ندارد که اهداف اوباما به زودی قابل دست‌یابی باشد با ورود روسیه به مسیر جنگ، ادعاهای چین در منطقه جنوب شرق آسیا و گسترش زرادخانه پاکستان، شانس کلی برای تحقق میراث اوباما تحت عنوان خلع سلاح بسیار کم است. هم‌چنین کنگره تمایل کمتری به کاهش فعالیت‌های اتمی آمریکا نسبت به داشتن موضع سخت‌تر در مواجهه با مسکو دارد.

انتهای پیام

کد N514262

وبگردی