آفتاب

«فرانسوا تروفو» در جشنواره فیلم ابوظبی!

«فرانسوا تروفو» در جشنواره فیلم ابوظبی!

جشنواره بین المللی فیلم ابوظبی امسال با نمایش مجموعه آثار «فرانسوا تروفو» به این کارگردان بزرگ فرانسوی ادای احترام می‌کند.

جشنواره بین المللی فیلم ابوظبی امسال با نمایش مجموعه آثار «فرانسوا تروفو» به این کارگردان بزرگ فرانسوی ادای احترام می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جشنواره بین‌المللی و نوپای فیلم ابوظبی که از سال 2007 آغاز به کار کرده است، هر ساله با دعوت و نمایش آثاری از چهره‌های صاحب نام سینمای جهان در تلاش است به اعتبار خود بیفزاید.

این رویداد سینمایی ضمن اعلام فیلم‌های بخش رقابتی، از نمایش مجموعه آثار «فرانسوا تروفو» سینماگر صاحب‌نام سینمای جهان خبر داد.

این اولین‌بار است که فیلم‌های «تروفو»، کارگردان فرانسوی در دنیای عرب به روی پرده می‌رود.

«تروفو» از فیلم‌سازان و نظریه‌پردازان بزرگ سینمای فرانسه و از پیشگامان موج نو در سینمای فرانسه محسوب می‌شود و فیلم «400 ضربه» اولین اثر سینمایی او جزو شاهکارهای سینمای دنیا شناخته می‌شود.

فیلم «400 ضربه» که جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کن در سال 1959 را برای «تروفو» به ارمغان آورد، در جوایز اسکار نیز نامزد کسب جایزه برای بهترین فیلمنامه شد.

وی نویسنده فیلم‌نامه تمام فیلم‌هایی بود که خودش کارگردانی کرد. آثار او ترکیبی از کمدی، غم، تردید و عشق بود. یکی از مضامین اصلی فیلم‌های «تروفو» زندگی خودش بود. از این جهت پاره‌ای از آثارش فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای محسوب می‌شوند.

از دیگر آثار سرشناس «تروفو» می‌توان به «به پیانیست شلیک کن»، «کودک وحشی» و «دو دختر انگلیسی» اشاره کرد. تروفو در سال 1973 برای فیلم «روز برای شب» نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی و برنده جایزه بافتا شد، در سال 1959 برای فیلم «چهارصد ضربه» بهترین کارگردان جشنواره کن شد و در سال 1981 با فیلم «آخرین مترو» جایزه سزار بهترین فیلم و کارگردانی را دریافت کرد.

سال گذشته فیلم چینی «لمس گناه» به کارگردانی «جیا ژیانگ» جایزه 100 هزار دلاری بهترین فیلم جشنواره فیلم ابوظبی را به خانه برد.

جایزه جشنواره ابوظبی، مروارید سیاه نام دارد و توسط اداره فرهنگ و میراث ابوظبی به برندگان اعطا می‌شود. جشنواره ابوظبی برای نخستین بار در میان جشنواره‌های سینمایی کشورهای عرب‌زبان، بخشی را با عنوان کارگردان‌های زن دنیای عرب به اکران آثار شاخص آنان اختصاص داده است و امسال نیز 70 درصد فیلم‌های حاضر در جشنوراه ساخته کارگردانان زن است.

جشنواره فیلم ابوظبی از تاریخ 23 اکتبر تا اول نوامبر برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N514070

وبگردی