آفتاب

راسموسن: ناتو را ترمیم و تقویت کردیم / در مورد هیچ چیز پشیمان نیستم

راسموسن: ناتو را ترمیم و تقویت کردیم / در مورد هیچ چیز پشیمان نیستم

زمانی که آندرس فوگ راسموسن زمام امور ناتو را در دست گرفت، این اتحاد در حال دست و پنجه نرم کردن با رشد شورش در افغانستان بود و برخی پیش‌بینی می‌کردند ناتو به زودی به دنبال شوروی سابق، رقیب جنگ سردش به زباله‌دان تاریخ خواهد پیوست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از آسوشیتدپرس، پنج سال بعد، زمانی که راسموسن دوران ریاستش به عنوان دوازدهمین دبیر کل در تاریخ ناتو را به پایان می‌رساند، آمریکا، کانادا و متحدان اروپایی آن‌ها دوباره در حال متحد شدن علیه روسیه و مهم‌تر از آن بیش از همیشه مواجه شدن با تهدیدهای مختلف و گیج‌کننده در امنیت غرب هستند.

راسموسن در آخرین مصاحبه خود به عنوان دبیر کل ناتو اظهار کرد: ما باید برای مقابله با تمام تهدیدات آماده باشیم. چه آن‌ها تهدیدهایی علیه خاک ما باشند یا اقداماتی که من "ستیزهای چند جانبه" می‌نامم، مانند چیزی که در اوکراین شاهدش هستیم. ستیزی چند جانبه شامل: عملیات نظامی پیچیده و مختلط همیشگی، روسیه و کمپین‌های اطلاعاتی و غیر اطلاعاتی این کشور یا تهدیدی مانند تروریسمی که در عراق شاهد آن هستیم، یا حملات اینترنتی یا موشکی.

دبیر کل ناتو افزود: تمام این تهدیدها قسمتی از فضای امنیتی کنونی هستند و ناتو باید برای حفاظت از جوامع و شهروندان‌ در برابر تمام این تهدیدها آماده باشد.

30 سپتامبر آخرین روز ریاست راسموسن 61 ساله دانمارکی بر اتحاد ناتو خواهد بود. او در یکی از آخرین اقدامات رسمی‌اش، برنامه دارد تا روز پنج‌شنبه (3 مهر) در آکادمی ارتش آمریکا در وست‌پوینت سخنرانی کند.

در نگاه راسموسن، ناتو هم‌چنان با پیامدهای طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین عملیات نیروهای ناتو در تاریخ 65 ساله این اتحاد روبه‌رو خواهد بود. کمپینی که قرار است تا پایان دسامبر سال جاری میلادی خاتمه یابد.

یورگ بنیتز، مقام ارشد امنیت اروپا – آمریکا در مرکز برنت اسکاوکرافت، درباره راسموسن و نقش وی در ناتو گفت: راسموسن نقش ارزشمندی در متقاعد کردن کشورهای عضو ناتو برای همکاری در نیروهای مازاد استراتژی باراک اوباما داشت. این یک موفقیت بزرگ بود، چرا که این اقدام باعث شده تا متحدان نیروهای خود در افغانستان را کاهش دهند.

راسموسن، نخست وزیر اسبق دانمارک در حزب راست میانه، هم‌چنین زمانی که ناتو برای شبه‌نظامیان شورشی در لیبی در جریان ساقط کردن معمر قذافی، دیکتاتور لیبی پوشش هوایی ایجاد کرد، سمت ریاست و فرماندهی این اتحاد را بر عهده داشت.

درس مهمی که وی از این درگیری و عواقب آن آموخت، به گفته خودش این بود که "مجامع بین‌المللی باید زودتر و سریع‌تر، در زمانی که یک رژیم سرکوب‌گر سرنگون شده، در تلاش برای رسیدن به نتیجه‌ای دلخواه و باثبات وارد عمل شوند."

پیشتر در سال جاری، زمانی که ارتش روسیه کریمه را غصب و سپس به خاک خود الحاق کرد، سپس به «تعرض مخفیانه» در شرق اوکراین پرداخت، راسموسن قاطعانه و مکرراً نسبت به این اقدام ابراز عصبانیت کرد و در آشکار و پشت پرده به شدت تلاش کرد تا کشورهای بین آمریکا و اروپا را متحد کرده و به اقدام روسیه پاسخی مؤثر و معتبر بدهد.

به گفته یک تحلیل‌گر هلندی، شدیدترین بحران ژئوپلیتیکی اروپا از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، یادآور این است که مأموریت اصلی ناتو – دفاع از اعضایش در برابر تجاوز روسیه – هنوز باید مورد توجه قرار گیرد و راسموسن برای این چالش برخاست.

به گفته تحلیل‌گران او از این فرصت استفاده کرد تا در نقشه جایی برای ناتو تعریف کند. از آن به بعد 25 سال پس از فرو ریختن دیوار برلین، ناتو هنوز به دنبال هدف خود است.

به نظر می‌رسد که تصمیم‌گیری نهایی درباره مؤثر بودن تغییراتی که در دوران ریاست راسموسن صورت گرفت، نیاز به زمان دارد. این تغییرات شامل استراتژی جدید ناتو یا بیانیه اتحاد که در سال 2010 تصویب شد و یا «دفاع هوشمند» برای همکاری بهتر بین 28 کشور عضو ناتو برای استفاده از قابلیت‌های نظامی می‌شود.

هم‌چنین به نظر می‌رسد که پیش‌بینی آینده افغانستان، جایی که 13 سال درگیر جنگ با طالبان است و اخیراً دو رقیب انتخاباتی برای به ریاست رسیدن با هم توافقی امضا کرده‌اند، بسیار دشوار است. برخی نیز می‌پرسیدند که آیا ناتو برای سرکوب آرزوی توسعه‌طلبی رئیس‌جمهور روسیه اقدامات کافی انجام داد؟

دوازدهمین دبیر کل ناتو ادعا می‌کند که در مورد هیچ چیز در دوران ریاستش پشیمان نیست، او عنوان داشت: ما اتحاد خود را اصلاح کردیم، ساختار خود را ساده و مؤثر کردیم، بنابراین تمام این‌ها کافی است بگوییم که در دوران ریاست من، اتحاد ناتو خود را ترمیم کرد و بر قدرتش افزود.

جنر اشتولتنبرگ، نخست‌وزیر سابق نروژ جانشین راسموسن در ناتو خواهد شد. کسی که اول اکتبر ریاست ناتو را بر عهده خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N513820

وبگردی