آفتاب
پس از دیدار با قائم مقام وزیر خارجه‌ی کویت

ولایتی: ایران در موضوع هسته‌یی زیر بار تحمیل‌های خارجی نخواهد رفت

ولایتی: ایران در موضوع هسته‌یی زیر بار تحمیل‌های خارجی نخواهد رفت

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت: مواضع جمهوری اسلامی با حرف‌هایی که اخیرا در رسانه‌های خارجی از سوی آمریکایی‌ها زده شده است تفاوت دارد و ما استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی را حق خود و همه امضاء‌کنندگان معاهده‌ی ان‌.پی.تی می‌دانیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که صبح سه‌شنبه با خالد سلیمان جارالله، قائم مقام وزیر خارجه‌ی کویت دیدار داشت در حاشیه‌ی این دیدار و در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا، پیشنهاد جدید درباره "قطع اتصالات سانتریفیوژ‌ها" گفت: ما هم این اخبار را شنیده‌ایم ولی مواضع جمهوری اسلامی ایران مواضعی است که بارها توسط مقام معظم رهبری اعلام شده است و این مواضع به جز چیزهایی است که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند.

او ادامه داد: مواضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با بحث هسته‌یی این است که ایران بتواند از انرژی هسته‌یی به صورت صلح آمیز و در جهت مقاصد صنعتی استفاده کند. هم‌چنین بتوانیم از این نیروی بسیار مهم که کم‌ترین آلودگی را در محیط ایجاد می‌کند انرژی تولید کرده و از آن استفاده کنیم.

ولایتی تصریح کرد: استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی حق همه‌ی کشورهایی است که معاهده‌ی ان‌.پی‌.تی‌ را امضاء کرده‌اند و این حرفی که از سوی آمریکایی‌ها زده شده است حرف تازه‌ای نبوده و مواضع جمهوری اسلامی ایران کاملا با آن متفاوت است. جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه زیر بار این تحمیل‌هایی که خارج از قواعد بین‌المللی بوده و از سوی امریکایی‌ها می‌خواهند به ایران تحمیل کنند نخواهند رفت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که انتظارها از رییس‌جمهور در هنگام سفر به نیویورک چیست؟ خاطرنشان کرد:‌ بدون تردید این سفر آقای روحانی همانند سفر گذشته ایشان به نیویورک بوده و قطعا مواضع ملت ایران را مطرح می‌کند. هم‌چنین امیدواریم رییس‌جمهور ما همانند سفر قبل از مصالح جمهوری اسلامی ایران دفاع کرده و سفر پربار و پربرکتی داشته باشد.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با ظرفیت‌های جنبش غیرمتعهدها برای مقابله با داعش نیز گفت: جنبش غیرمتعهدها بدون تردید با توجه به این که حدود 120 کشور در آن عضو هستند و در حال حاضر هم ایران سیاست دوره‌یی آن را بر عهده دارد می‌تواند با مشورت بین کشورهای عضو در این زمینه تاثیر زیادی داشته باشد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ممکن است جنبش غیرمتعهدها جلسه فوق‌العاده‌ای را برای مقابله با افراط‌گری و ایجاد اختلال در زندگی عادی مردم بی‌گناهی که در کشورهای اسلامی و جهان سوم مورد تعرض گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرند داشته باشد. هم‌چنین برگزاری گفت‌وگوها و تبادل نظرهایی بین کشورهای عضو غیرمتعهدها که دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل را تشکیل می‌دهند نیز می‌تواند موثر باشد. علاوه بر این از آن‌جا که ایران و کویت هر دو عضو جنبش غیرمتعهدها هستند می‌توانند گفت‌وگوهایی را نیز در این زمینه داشته باشند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در رابطه با این که آیا سفر روحانی به نیویورک و درخواست‌های متعددی که مسوولان کشورهای مختلف برای ملاقات و گفت‌وگو با ایشان دارند را می‌توان فصل جدیدی در روابط خارجی ایران دانست یا خیر؟ با توجه به موقعیت زمانی حساس و مهمی که در آن هستیم می‌توان گفت این اجلاس فرصتی برای کشورهایی است که به مناسبت تشکیل اجلاس مجمع عمومی سازمان مل متحد به نیویورک سفر می‌کنند و علاوه بر این که دیدگاه‌های جهانی خود را برای رییسان و نمایندگان سایر کشورها بیان می‌کنند فرصتی هم فراهم می‌شود تا ملاقات‌های دو جانبه‌یی با رییسان سایر کشورها داشته باشند. در هر صورت امیدواریم آقای روحانی از این سفر با دست پر برگردد و آن چه که به دست می‌آورد در راستای منویات و مطالبات مقام معظم رهبری باشد.

انتهای پیام

کد N513817

وبگردی