آفتاب
دریادار امیری در نشست خبری:

قصد استفاده از توانایی مان در فناوری هسته‌ای را در تجهیزات نظامی نداریم

قصد استفاده از توانایی مان در فناوری هسته‌ای را در تجهیزات نظامی نداریم

رئیس اداره تحقیقات و جهاد خودکفایی آجا گفت: فعلا قصد استفاده از فناوری هسته‌ای در تسلیحات نظامی را نداریم، البته این توانایی هم‌اکنون وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر فرهاد امیری، رئیس اداره تحقیقات و جهاد خودکفایی آجا در نشست خبری که امروز صبح در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به مناسبت دومین روز هفته دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به رویکرد آجا در اداره تحقیقات و جهاد خودکفایی اظهار داشت: توجه جدی به علوم و فنون دفاعی، توجه به آینده پژوهی، ایجاد قطب های تحقیقاتی در جهت نیل به مرجعیت علمی و بهره‌گیری از نخبگان وظیفه از مهمترین رویکردهای اداره تحقیقات و جهاد خودکفایی آجا است.

وی افزود: تاکنون بیش از هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر کارکنان وظیفه آجا تحت پوشش و حمایت قرار گرفتند و بدین وسیله توانسته ایم بسیاری از تجهیزات را ساخته و در بخش های مختلف به خودکفایی برسیم.

رئیس اداره تحقیقات و جهاد خودکفایی آجا با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب گفت: تاکید مقام معظم رهبری از ابتدای جنگ تاکنون مبنی برخودکفایی، سرعت ما را نسبت به ساخت تجهیزات به‌روز و پیشرفته بیشتر کرد و همچنین ایشان نیز تحقیقات را بر جهاد خودکفایی افزودند تا بدین وسیله عزم جدی نسبت به تولید تجهیزات پیشرفته خوداتکایی داشته باشیم.

دریادار امیری در پاسخ به این سوال که آیا توانایی استفاده از فناوری هسته ای در سوخت زیردریایی ها وجود دارد و آیا تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است یا خیر؟، گفت: فعلا برای استفاده از فناوری هسته‌ای در این خصوص برنامه ای نداریم.

وی افزود: استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای در صورتی که تحت نظارت و مورد تایید مسئولان باشد، می تواند در جهت استفاده در حوزه نظامی مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس اداره تحقیقات و جهاد خودکفایی آجا تصریح کرد: فعلا قصد استفاده از فناوری هسته ای در تسلیحات نظامی را نداریم، البته این توانایی هم اکنون وجود دارد.

دریادار امیری با بیان اینکه هر وقت اعلام و مجوزهای لازم اخذ شود، آن توانایی ها بکار گرفته می‌شود، گفت: هم اکنون و در شرایط فعلی نیز از فناوری هسته ای تنها در تهیه سوخت برای نیروگاه ها و تجهیزات پزشکی استفاده می گردد.

وی در پاسخ به این سوال که ساخت سامانه S300 توسط متخصصان ایرانی سرانجام به کجا رسید؟، اظهار داشت: سامانه S300 تنها یک سامانه نیست، بلکه سامانه پدافندی گسترده ای است و از زمانی که پس از زد و بندهای سیاسی این سامانه به ما تحویل داده نشد، تصمیم گرفتیم تا با استفاده از متخصصان بومی و در جهت خودکفایی و با اقدامی جهادی شروع به ساخت این سامانه کنیم و هم اکنون نیز اقدامات لازم در جهت طراحی این سامانه راداری و موشکی نیز آغاز شده است.

رئیس اداره تحقیقات و جهاد خودکفایی آجا با اشاره به اقتدار ایران در منطقه بیان کرد: ما در شرایط تحریم بسیاری از نیازمندی های نظامی خود را با اتکاء به متخصصان داخلی و توانمندی آنها تامین کردیم و امروز نیز شاهد اقتدار ایران در منطقه و خاورمیانه هستیم.

دریادار امیری همچنین با اشاره به چشم انداز در نظر گرفته شده در اداره تحقیقات و جهاد خودکفایی آجا گفت: ما باید طبق این چشم انداز و در سال 1404 جزء 10 کشور برتر جهان در علوم و فنون و محصولات پیشرفته نظامی باشیم. ضمن اینکه تحقق این دو موضوع می تواند بیش از پیش اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در منطقه و خاورمیانه افزایش دهد.

کد N513788

وبگردی