آفتاب
هشدار عضو هیات علمی پژوهشگاه فن آوری های نوین علوم زیستی:

دردهای لگنی را جدی بگیرید!

دردهای لگنی را جدی بگیرید!

مسوول کلینیک اندومتریوز مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: اندومتریوز لگنی یکی از بیماریهای شایع زنان در سنین باروری است که سبب درد شدید و گاهی اوقات نازایی می شود.

مسوول کلینیک اندومتریوز مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: اندومتریوز لگنی یکی از بیماریهای شایع زنان در سنین باروری است که سبب درد شدید و گاهی اوقات نازایی می شود.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر شاهین خزعلی، متخصص زنان، جراح لاپاراسکوپی، مسئول کلینیک اندومتریوز و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا جهاد دانشگاهی، در تشریح دردهای لگنی افزود: منظور از دردهای لگنی، آن دسته از دردهایی است که در زیر شکم و در محوطۀ لگن ایجاد می شود و به دردهای استخوانی همچون آرتروز و امثال آنها ارتباطی ندارد.

وی ضمن تأکید بر اینکه دردهای لگنی در خانم ها دلائل متعددی دارند عنوان کرد: بیشترین مشکل در تشخیص علل دردهای لگنی همان تعدد دردها است که از جمله مهم ترین علل آنها می توان به آندومتریوز، سندرم روده تحریک پذیر، چسبندگی های ناشی از اعمال جراحی، عفونت ها، کیست های تخمدانی و ... اشاره کرد.

خزعلی افزود: علائم این بیماری ممکن است از هر بیمار به بیمار دیگر متفاوت باشد که باید شرایط آنها را سنجید و به عبارتی علائم بالینی همیشه هم اختصاصی نیستند و موارد خفیف بیماری ممکن است سالها تشخیص داده نشود.

به گفته این جراح و متخصص زنان و جراح لاپاراسکوپی پیشرفته، دردهای لگنی قاعدگی، ناباروری و دردهای حین مقاربت، مهم ترین عارضه های همراه با اندومتریوز هستند.

خزعلی با تأکید بر اهمیت تشخیص زودهنگام این بیماری، عنوان کرد: تشخیص به موقع و صحیح این بیماری می تواند زمان مناسب تری را برای درمان ناباروری این افراد، اعم از درمان های طبی و در صورت لزوم جراحی در اختیار تیم پزشکی قرار دهد.

دکتر رویا پادمهر، جراح و متخصص زنان و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، در پاسخ به این پرسش که کدامیک از دردهای لگنی توسط زنان باید جدی گرفته شود، گفت: دردی که انسان را از انجام فعالیت های روزانه باز دارد و زندگی را دچار اختلال کند و یا در زندگی شخصی و روابط زناشویی تأثیر منفی بگذارد، جزو دردهای طبیعی به شمار نمی رود و نیاز به توجه بیشتری از سوی زنان دارد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، خاطر نشان کرد: بیماری دردهای لگنی را می توان با تجویز آنتی بیوتیک ها و در موارد شدید از طریق جراحی لاپاراسکوپی درمان کرد.

پادمهر در ادامه افزود: شدت دردهای لگنی و نیز شدت ناباروری، همیشه با شدت بیماری در ارتباط نیستند، با این حال وجود دردهای حین مقاربت و علائم گوارشی معمولاً نشانه ای از عمق زیادتر بیماری در حفره لگن دارند.

انتهای پیام

کد N513783

وبگردی