آفتاب
والی بلخ:

دولت وحدت ملی، افغانستان را از بحران حتمی نجات داد

دولت وحدت ملی، افغانستان را از بحران حتمی نجات داد

والی بلخ تاکید کرد که توافق تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان را از بحران حتمی نجات داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از افغان نیوز، عطا محمدنور والی بلخ در شمال افغانستان در بیانیه ای با اشاره به ضرورت تشكيل دولت وحدت ملی گفت: توافق بر سر اين دولت، افغانستان را از بحران حتمی نجات داد.

وی ضمن تشكر از همكاری مجامع جهانی به خصوص سازمان ملل برای خروج افغانستان از بن ‎بست انتخاباتی تاکید کرد: كاش آنچه در كاخ رياست جمهوری اتفاق افتاد، از مجاری دموكراتيک، قانونی و بر مبنای اراده واقعی مردم شكل می گرفت تا نام شما به عنوان حامی ارزش‎ های مردم سالاری و پاسدار دموكراسی در تاريخ اين سرزمين درج می شد و پايه گذار انتقال مسالمت آميز قدرت شناخته می شديد.

نور افزود: با وجود آنکه مخالف توافق حاصله نيستم، اما قلبا آرزو داشتم كه اراده واقعی مردم و دموكراسی، ارجحيت داده می ‎شد و تحقق می يافت.

والي بلخ بار ديگر كميسيون مستقل انتخابات را به دست داشتن در تقلب دور دوم انتخابات رياست جمهوری متهم كرد و از گذشت و صبر عبدالله عبدالله برای خروج كشور از بحران و حفظ روابط حسنه افغانستان با كشورهای منطقه و جهان تشكر كرد.

توافقنامه تشكيل دولت ائتلافی تنها پس از چندین ماه تنش انتخاباتی در ماههای آوریل و ژوئن امضا شد که بر اساس آن اشرف غنی احمدزی رئیس جمهوری افغانستان شده است و عبدالله نیز سمتی مشابه با سمت نخست وزیر را برعهده دارد و پست ریاست اجرایی در اختیار وی است. بر اساس این توافقنامه شورای وزیران ایجاد می شود و ریاست آن را رئیس اجرایی به عهده دارد و معاونان رئیس اجرایی نیز عضو شورای وزیران خواهند بود.

کد N513418

وبگردی