آفتاب

اکثریت کاتالان‌ها به دنبال استقلال از اسپانیا

اکثریت کاتالان‌ها به دنبال استقلال از اسپانیا

در جدیدترین نظرسنجی مشخص شد تقریباً 60 درصد ساکنان کاتالونیا از استقلال و جدایی از اسپانیا حمایت می‌کنند و نسبت به آینده‌شان به عنوان یک کشور مستقل اروپایی هراسی ندارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این نظرسنجی جدید توسط مرکز مطالعات نظرسنجی Omnibus که از 1600 تن از شرکت‌کنندگان از ساکنان کاتالونیا صورت گرفت، 87.6 درصد اعلام کردند که از نتایج رفراندوم 9 نوامبر سال جاری میلادی حمایت می‌کنند و 9.1 درصد هم با آن مخالفت کردند.

به‌علاوه، 58.8 درصد از کاتالان‌ها به شدت یا به صورت نسبی از این مساله که کاتالونیا باید یک کشور مستقل باشد، حمایت کردند در حالی که 31.9 درصد پاسخ دادند به صورت نسبی یا کاملاً مخالف زندگی در یک کشور مستقل هستند.

نتایج این نظرسنجی روز دوشنبه و پس از آن منتشر شد که پارلمان کاتالونیا روز جمعه به نفع قانون جدید با حمایت 106 نماینده در مقابل 28 نظر مخالف رای داد.

نمایندگان پارلمان این منطقه امیدوارند که این قانون جدید "آرتور ماس"، رئیس‌جمهوری کاتالونیا را به هدفش برای برگزاری رفراندوم 9 نوامبر 2014 نزدیک‌تر کند.

دولت مادرید، این رفراندوم را غیر قانونی می‌داند و اعلام کرد که این مساله را به دادگاه قانونی اساسی ارجاع می‌دهد. این دادگاه اختیار کامل در تعلیق این رفراندوم پس از برگزاری جلسه‌ای در این‌باره را دارد که امروز (سه‌شنبه) برگزار می‌شود.

کاتالونیا با زبان و فرهنگ خاص خود به دنبال برگزاری رفراندومی مشابه رفراندوم استقلال اسکاتلند است که روز پنج‌شنبه هفته گذشته برگزار شد اما رای نیاورد.

کاتالونیا با 7.5 میلیون سکنه، یک چهارم تولید ناخالص داخلی اسپانیا را دارد.

انتهای پیام

کد N513324

وبگردی