آفتاب

روشنفکر مسلمان چینی به حبس ابد محکوم شد

روشنفکر مسلمان چینی به حبس ابد محکوم شد

یکی از دادگاه‌های چین امروز (سه‌شنبه) روشنفکر مشهور مسلمان چینی را که از اقلیت اویغور این کشور حمایت می‌کند، به جدایی‌طلبی متهم و وی را به حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادگاه ارومغی (ارومچی) پس از دو روز برگزاری جلسه دادرسی محافظت شده، نهایتاً آقای "الهام توهتی"، روشنفکر مشهور چینی را که از اقلیت اویغور چین حمایت می‌کند، محکوم کرد. لیو شیا اویوآن، وکیل توهتی گفت که این اخبار را از سوی خانواده این روشنفکر دریافت کرده است.

وی گفت: این دادگاه همچنین دستور داده تا تمام اموال و داریی‌های الهام توهتی مصادره شود.

این وکیل در پیامی که بر روی سایت توییتر منتشر کرده، گفت: الهام توهتی به دادگاه گفته است که وی رای صادره دادگاه را قبول ندارد.

الهام توهتی به عنوان روشنفکری با داشتن روابط نزدیک هم با اکثریت چینی‌های "هان" و هم با گروه قومی مسلمانان اویغور که به شدت نسبت به رفتار دولت پکن با آن‌ها شکایت دارند، مشهور است.

الهام توهتی به عنوان یکی از اعضای حزب کمونیست و استادی در دانشگاه مینزو پکن، وب‌سایتی تحت عنوان «اویغور آن‌لاین» را به راه انداخته که بر مسائل مربوط به این گروه قومی تاکید دارد.

مقامات چین الهام توهتی را در ژانویه سال جاری میلادی به همراه هفت تن از دانشجویانش بازداشت کردند.

هم‌زمان تنش‌ها در منطقه سین کیانگ، محل سکونت اویغورها افزایش یافته و به خشونت کشیده شده است. مقامات چین گفتند، روز یکشنبه چندین انفجار در مرکز سین‌کیانگ صورت گرفته و جان دو تن را گرفته است اما اعلام نکردند که چه کسی این حمله را صورت داده است.

ویلیام نی، محقق در یک گروه حقوق بشری مستقر در هنگ‌کنگ گفت: حکم امروز نشان می‌دهد که دولت چین هر انتقادی از سیاست‌هایش نسبت به مسلمانان اویغور در منطقه سین‌کیانگ را سرکوب می‌کند.

در همین حال "جوهر الهام"، دختر 20 ساله الهام توهتی از هند امروز گفت: به مبارزات خود برای آزادی پدرم ادامه می‌دهم. پدرم از من خواست تا در سرزمینی که آزادی وجود دارد، بمانم. من به محکومیت پدرم علناً اعتراض می‌کنم و تا آزادی‌اش آرام نخواهم نشست.

انتهای پیام

کد N513300

وبگردی