آفتاب

درخواست بین‌المللی برای توقف درگیری‌ها در لیبی/کابینه الثنی بالاخره رای اعتماد گرفت

درخواست بین‌المللی برای توقف درگیری‌ها در لیبی/کابینه الثنی بالاخره رای اعتماد گرفت

در حالی که 13 کشور حاضر در کنفرانس بین‌المللی مادرید، همچنین سازمان ملل و اتحادیه اروپا طرف‌های درگیری‌های لیبی را به آتش‌بس دعوت کردند، کابینه پیشنهادی عبدالله الثنی هم از پارلمان طبرق رای اعتماد گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری الجزیره، در حالی که پارلمان لیبی در طبرق با حکومت پیشنهادی عبدالله الثنی موافقت کرد، 13 کشور جهان، سازمان ملل و اتحادیه اروپا روز گذشته به توقف فوری درگیری‌ها در لیبی دعوت و هرگونه دخالت خارجی در این کشور را رد کردند.

این 13 کشور که شامل الجزایر، مصر، قطر، عربستان، تونس، امارات، ترکیه، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس و آمریکا می‌شوند با همراهی سازمان ملل و اتحادیه اروپا بیانیه‌ای صادر و در آن طرف‌های درگیر در لیبی را به قبول آتش‌بس کامل و فوری دعوت کردند.

در این بیانیه که در پایان نشستی با حضور جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا صادر شد، از همه طرف‌های درگیر در لیبی خواسته شده که به شکلی سازنده و مفید در گفت‌و‌گوی سیاسی مسالمت‌آمیز با هدف حل بحران کنونی و مشارکت هرگونه اقدامی که روند این گفت‌و‌گوها را مختل می‌سازد، خودداری کنند.

در این بیانیه کشورها دخالت نظامی در لیبی را رد کردند.

این کنفرانس بین‌المللی با هدف ایجاد آرامش و توسعه در لیبی چند روز پیش در مادرید برگزار شد و در آن به راه‌حل سیاسی برای پایان بحران لیبی دعوت شد.

کشورهای شرکت‌کننده هم هرگونه دخالت نظامی در لیبی را رد کردند البته پیش از این کشورهای همسایه لیبی از جمله الجزایر و تونس استفاده گزینه نظامی را برای پایان بحران لیبی رد کرده بودند.

طبق گزارش خبرنگار الجزیره، در این بیانیه بر این نکته که هیچ‌گونه راه‌حل نظامی برای بحران لیبی وجود ندارد تصریح و بر ضرورت آغاز گفت‌و‌گوهای دوجانبه تاکید شد.

این خبرنگار افزود: در این بیانیه از هر اقدام بین‌المللی و منطقه‌ای با هدف پایان بخشیدن به درگیری‌ها حمایت شده و کشور الجزایر آمادگی خود را برای دعوت از دو طرف دعوا برای آغاز گفت‌و‌گوها اعلام کرده است.

سازمان ملل هم دو طرف را به آغاز گفت‌و‌گوهای مقدماتی تا پایان ماه جاری میلادی فرا خوانده است.

کمیته‌ای که از سوی کنگره ملی لیبی تشکیل شده، روز گذشته کشورهای مصر و امارات را به آغاز حملات هوایی به مواضع نیروهای وابسته به ریاست هیات دولت لیبی در شهر طرابلس طی یک ماه گذشته متهم کرد. این حملات هوایی منجر به کشته شدن 30 تن از نیروهای فجر لیبی شد که در حال مبارزه با شبه‌نظامیان هم‌پیمان با خلیفه حفتر بودند.

خلیفه حفتر از ژوئیه گذشته عملیات نظامی با عنوان «کرامت» را علیه شورای انقلابیون شهر بنغازی واقع در شرق لیبی آغاز کرده است.

از طرف دیگر، پارلمان شهر طبرق لیبی در نهایت با دولت پیشنهادی عبدالله الثنی موافقت کرد. این مجلس در هفته گذشته کابینه پیشنهادی را رد کرده بود.

این کابینه پیشنهادی که از مجموع 112 نماینده حاضر در پارلمان، 110 رأی موافق گرفت، شامل 9 وزیر از مجموع 10 وزیر پیشنهادی و ابقای الثنی به عنوان وزیر دفاع و سه نماینده نخست‌وزیر بود.

این دومین باری است که الثنی کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان طبرق معرفی می‌کند. در نوتب قبلی عبدالله الثنی منصب وزیر دفاع را در کنار نخست‌وزیری برای خود حفظ کرده بود.

در کابینه جدید، وزیر نفت وجود ندارد. وظیفه مؤسسه ملی نفت به اداره نفت واگذار شده است

محمد الدایری وزیر امور خارجه، عمل السکنی وزیر کشور و کمال الحاسی وزیر امور مالی و برنامه‌ریزی لیبی شدند.

کنگره ملی لیبی به تازگی حکومت «نجات» را با حمایت انقلابیون لیبی به رهبری عمر الحاسی تشکیل داد و در حال حاضر میان دو طرف درگیر در لیبی بر سر قانون اختلاف است.

نمایندگان پارلمان طبرق معتقدند که کنگره ملی اعتبار خود را از دست داده است و کنگره ملی لیبی هم معتقد است که تشکیل شورای نمایندگان منتخب در ژوئن گذشته خلاف قانون است.

دادگاه عالی لیبی هم می‌گوید که تا ابتدای ماه اکتبر آینده به نزاع بر سر قانون اساسی رسیدگی خواهد کرد.

از طرف دیگر، گزارش‌های خبری در لیبی از کشته شدن ده‌ها تن از ارتش قبایل که با خلیفه حفتر هم‌پیمان بودند، در یک حمله موشکی که از سوی نیروهای شهر غریان واقع در جنوب غرب طرابلس ترتیب داده شده بود، در پایگاه نظامی‌شان در منطقه «بئر الغنم» کشته شدند.

نیروهای وابسته به هیات دولت لیبی کنترل منطقه «ورشفاته» را به دست گرفتند. افراد مسلح این منطقه از سوی انقلابیون لیبی به ارتباط با رژیم سابق متهم شده‌اند.

در شرق کشور لیبی هم در یک انفجار در پایگاه نظامی در شهر البیضا 11 تن کشته شدند. در حال حاضر شهرهای البیضاء، طبرق و دیگر شهرهای شرق بنغازی تحت کنترل نیروهای خلیفه حفتر هستند.

انتهای پیام

کد N513165

وبگردی