آفتاب

ترمز دلار کشیده شد/ مذاکرات دلار را ارزان کرد

ترمز دلار کشیده شد/ مذاکرات دلار را ارزان کرد

ادامه مذاکرات هسته ای منجر به کاهش قیمت دلار در بازار آزاد شده است.

 فريده عنايتي: طي روزهاي گذشته بهاي دلار در بازارتهران روند نزولي را پيش گرفته است. گزارش هاي ميداني از بازارنشان مي دهد از ابتداي مذاکرات ظريف در نيويورک و بخصوص پس از ملاقات وزيرامور خارجه ايران و امريکا، قيمت دلار حدود 25 تومان در بازار به نسبت هفته گذشته کاهش داشته است.



پيش بيني ها نشان مي دهد طي روزهاي آينده هم گمانه هايي در مورد ادامه کاهش قيمت دلار وجود دارد. در صورتي که روند مذاکرات ايران و کشورهاي غربي حتي در همين سطح باقي بماند، بازهم امکان کاهش قيمت دلار وجود دارد. چراکه بازار تنها نگران روزهاي است که به دلايل مختلف مسير مذاکرات متوقف شود.



کاهش قيمت دلار در ابتداي هفته جاري در شرايطي رخ داد که هفته گذشته بهاي دلار طي دو روز 10 تومان افزايش يافته بود و قيمت ها از 3هزار و 190 تومان به 3هزار و 200 تومان رسيد. اين رشد قيمت نيز منجر به افزايش 100 توماني قيمت دلار در قياس با ابتداي شهريور ماه شد. هفته گذشته اوج گيري سفرهاي تابستاني به عنوان دليل رشد قيمت ها عنوان مي شد. به هرحال، دلالان این بازار علاقه زیادی برای فروختن ارز بالای 3200 تومان و شکستن سطح مقاومتی دارند. به همین دلیل هم آنها، متهم ردیف اول افزایش قیمت دلار در کشور به حساب می آیند.



البته با این حال، بعضی دیگر از فعالان این بخش، معتقدند که دلار در هفته جاری، همچنان بالای 3200 تومان فروخته خواهد شد. اما از طرف دیگر، عده ای هم شروع ماه مهر را عامل کاهش قیمت و فاصله گرفتن دلار با سطح مقاومتی فعلی می دانند. چرا که با شروع فصل مدرسه ها، بند و بساط سفر هم برچیده می شود و بازار ارز آرام می گیرد.



همین طور هم موعد سومین قسط از دور دوم آزاد سازی دارایی های بلوکه شده ایران، یعنی 400 میلیون دلار سر رسیده است که خود همین موضوع می تواند، عاملی برای کاهش قیمت دلار در بازار کشور باشد. اما به هرحال، در هفته گذشته، دلار نتوانست در برابر 3200 تومان مقاومت کند.



براساس گزارش های منتشر شده، در بازار جهانی هم، دلار آمریکا 9 هفته ای می شود که همین طور روند صعودی در پیش گرفته. روندی که گفته می شود طولانی‌ترین روند صعود این ارز در 17 سال گذشته بوده است. آخرین بار دلار بین دسامبر سال 1996 تا فوریه سال 1997 شاهد صعود 9 هفته ای بود.





به هرحال، صعود دلار تقاضای جهانی برای سهام و اوراق قرضه آمریکایی را تقویت کرده و سرمایه گذاران به سوی اقتصاد رو به احیای این کشور باز گشته اند. چرا که سرمایه گذاری با آینده نگری سود های آنچنانی، همیشه و در هرزمانی برای سرمایه گذاران، جذاب بوده است. البته به همین نسبت که دلار جذاب شده است، طلا از چشم سرمایه گذاران افتاده است و به این ترتیب، آنها به سوی اوراق خرانه امریکا رهسپار شده اند.



به طوری که طبق آمار موسسه EPFR Global، از ابتدای امسال تا 10 سپتامبر سرمایه گذاران 111.6 میلیارد دلار در سهام و اوراق خزانه سرمایه گذاری کردند که در مقایسه با 89.4 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل ملاحظه ای نشان می‌دهد.




کد N513147

وبگردی