آفتاب

تولید آب از مه با «منقار» مصنوعی

تولید آب از مه با «منقار» مصنوعی

محققان آمریکایی با الهام از منقار پرنده، دستگاهی جدید و کارآمد برای جمع‌آوری آب از مه تولید کرده‌اند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیابان‌ها و مناطق نیمه‌خشک حدود نیمی از توده زمین را در برگرفته‌اند؛ برای حل مشکل کم‌آبی مناطق خشکی مانند عربستان سعودی یا غرب آمریکا که امکان استخراج آب از منابع زیرزمینی وجود ندارد، ایده استخراج آب از هوا (مه) مطرح شده است.

روش‌هایی برای استخراج آب از مه با اقتباس از سوسک بیابانی و کاکتوس ابداع شدند، اما این روش‌ها نیازمند فرآیندهای پیچیده و پرهزینه هستند یا مقادیر بسیار کم آبی جمع‌آوری می‌شود.

محققان دانشگاه تگزاس در آرلینگتون با الهام از منقار آب‌چر (shorebird) که پرنده‌ای با نوک دراز و نازک است، روش کاملا متفاوتی برای استخراج آب از مه ابداع کردند؛ پرنده با باز و بسته کردن منقار، آب حاوی مواد غذایی را وارد گلوی خود می‌کند.

با الگوبرداری از این پدیده، منقار مصنوعی جمع‌کننده مه از صفحات شیشه‌ای طراحی شد؛ زمانیکه منقار باز می‌شود، صفحات یک سطح بزرگ برای جذب دانه‌های متراکم مه ایجاد می‌کنند و زمانیکه صفحات بسته و مجددا باز می‌شود، قطرات درون آن بسمت لوله جمع‌کننده آب می‌لغزند.

یک نمونه اولیه 25 در 10 سانتی‌متری قادر به بلعیدن یک قاشق آب در مدت 36 دقیقه است و در مدت دو ساعت، این سیستم 400 تا 900 برابر آب بیشتری در مقایسه با سیستم‌های موجود استخراج و جمع‌آوری می‌کند.

نتایج این دستاورد در مجله Applied Materials & Interfaces منتشر شد.

انتهای پیام

کد N512813

وبگردی