آفتاب

برقراری آتش‌بس در یمن، انصارالله را به طور جدی وارد سیاست می‌کند

برقراری آتش‌بس در یمن، انصارالله را به طور جدی وارد سیاست می‌کند

"برقراری آتش‌بس در یمن فضای سیاسی بیشتری را در اختیار گروه انصارالله (حوثی‌ها) قرار می‌دهد و می‌تواند به نقطه عطف مهمی در حیات سیاسی این کشور تبدیل شود."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شبکه خبری المیادین در گزارشی نوشته است: « در پی ادامه درگیری‌ها در شهر صنعاء با وجود اعلام آمادگی برای آتش‌بس، این تفاهم‌نامه آتش‌بس نقطه عطف مهمی در حیات سیاسی یمن خواهد بود.

صدای بمباران در شهر صنعا هنوز به گوش می‌رسد. با وجود اعلام جمال بن عمر، فرستاده سازمان ملل درباره به توافق رسیدن برای آتش‌بس در یمن، درگیری‌ها بیشتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، در صنعا شدت گرفت.

جمال بن عمر در این باره گفت: براساس نتایج گفت‌وگوهای ملی، توافقات اولیه برای اعلام آتش‌بس با هدف حل بحران کنونی یمن انجام شده است، ما تلاش می‌کنیم شرایط برای امضای این تفاهم‌نامه را فراهم کنیم.

منابع خبری انصارالله تاکید کردند که این تفاهم‌نامه شامل همان درخواست‌هایی است که رهبر این جنبش در دیدار اخیرش با بن‌عمر، فرستاده سازمان ملل در صعده ارائه کرده بود.

این درخواست‌ها خارج از چارچوب خواسته‌های ابتدایی گروه انصارالله از آغاز بحران نبوده است و شامل ممنوعیت افزایش قیمت سوخت، سرنگونی رژیم فعلی که متهم به فساد است و اجرای دستاوردهای گفت‌وگوهای ملی است؛ خواسته‌هایی که رییس جمهوری یمن از ابتدا نتوانست به آن پاسخ گوید پس این جنبش را کودتایی علیه رژیم خواند. با این حال در نهایت شروط گروه انصارالله را پذیرفت. البته بسیاری این اقدام ریاست جمهوری یمن را تلاشی برای نفوذ به این جنبش برای فراهم‌سازی بستر سیاسی جدید می‌دانند که گروه انصارالله بیشترین سهم را از آن می‌برد.

این در حالی است که پیش از این، حوثی‌ها در محاسبات سیاسی یمن به حساب نمی‌آمدند اما حالا تلاش می‌کنند با نهادینه کردن نفوذ مردمی و سیاسی‌شان نقش مهمی در حکومت یمن به ویژه پس از سیطره‌ بر منطقه صعده و عمران و دیگر مناطق ایفا کنند.

جنبش انصارالله تلاشی برای کودتا علیه رژیم حاکم یمن انجام نمی‌دهد چراکه به خوبی توازن سیاسی یمن و تداخل منافع بین‌المللی و منطقه‌ای در یمن را درک کرده و حساسیت وضع فعلی یمن در مقابل عربستان را می‌داند و تلاش می‌کند معادلات سیاسی را در قلب تغییرات سریع منطقه تغییر دهد و به دنبال آن به تفاهم دوجانبه برای برقراری آتش‌بس دست یابد. طبق گفته جمال بن عمر، در صورتی که این آتش‌بس برقرار شود، یمن وارد مرحله سیاسی جدیدی خواهد شد.»

انتهای پیام

کد N512641

وبگردی