آفتاب

واکنش سخنگوی قوه قضاییه به فیلتر شدن سایت‌های ثبت نشده

واکنش سخنگوی قوه قضاییه به فیلتر شدن سایت‌های ثبت نشده

... سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به فیلتر شدن چند سایت توسط وزارت ارشاد گفت: اگر بنای وزارت ارشاد این است که حق دارد جلوی سایت‌های ثبت نشده را بگیرد باید این کار را درباره‌ همه‌ی سایت‌های ثبت نشده انجام دهد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره‌ی فیلتر شدن سایت‌های فاقد مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات توسط وزارت ارشاد گفت: جا دارد که من این موضوع را مقداری باز کنم و شما هم روی آن کار کنید.

وی افزود: ما یک قانون مطبوعات داریم که بر اساس آن نشریات باید مجوزشان را از هیات نظارت بر مطبوعات بگیرند. این قانون یک اصلاحیه هم دارد که طبق آن نشریات الکترونیکی هم در حکم نشریات مکتوب هستند.

محسنی اژه‌ای اظهار کرد: در این زمینه سوالاتی مطرح می‌شود، نشریات الکترونیکی شامل چه مواردی می‌شود؟ آیا همه سایت‌ها و وبلاگ‌ها نشریه‌ الکترونیکی هستند؟پس یک بحث این است که چه چیزی نشریه‌ الکترونیکی است؟

معاون اول قوه قضاییه افزود: بحث دیگر این است که اگر نشریه الکترونیکی تخلفی کرد آیا هیات نظارت بر مطبوعات باید جلوی تخلف را بگیرد یا در عرض آن دستگاههای دیگری نیز وظایفی دارند؟

آنچه مسلم است این است که وظایف هیات نظارت بر مطبوعات نافی وظایف و اختیارات قوه قضاییه نیست، بلکه اگر نشریه‌ الکترونیکی یا غیر الکترونیکی تخلفی کند دستگاه قضایی می‌تواند حتی بدون گزارش هیات نظارت بر مطبوعات جلوی آن را بگیرد.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه هیات نظارت اختیاراتی دارد افزود: این هیات در برخی موارد می‌تواند مجوز نشریه را لغو کند. در برخی موارد می‌تواند نشریه را توقیف و پرونده‌ آن را به قوه قضاییه ارجاع دهد و در برخی موارد هم می‌تواند پرونده را از ابتدا به قوه قضاییه ارجاع دهد.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان این که خود این موضوع که خود وزارت ارشاد چه اختیاراتی دارد یک بحث دیگر است افزود: فرض کنید اگر نشریه‌ای بدون مجوز هیات نظارت بر مطبوعات منتشر می‌شود آیا وزارت ارشاد می‌تواند به چاپ‌خانه دستور بدهد که این نشریه را چاپ نکند یا حتما باید به قوه قضاییه بگوید. اگر خودش مستقیما به چاپخانه گفت و چاپخانه دستور را اجرا نکرد بعدا می‌تواند شکایت کند یا خیر؟

وی با طرح این سوال که آیا اختیارات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با اختیارات هیات نظارت بر مطبوعات منافات دارد، افزود: اگر فرض را بگذاریم بر این که کارگروه ، قوه قضاییه و هیات نظارت همگی می‌توانند این کار را انجام دهند، این سوال مطرح می‌شود که آیا این امر مستلزم این است که اگر یک دستگاه کار را انجام داد، دستگاه بعدی نباید وارد شود. اگر هر دو دستگاه دستور صادر کردند و یکی از آنها از نظر خود برگشت، طبیعی است که دستور بعدی سرجای خود باقیست.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: سوال بعدی این است که اگر فرض را بر این گذاشتیم که وزارت ارشاد چنین اختیاری را دارد و نه تنها هیات نظارت بلکه خود وزارت ارشاد هم تصمیم گرفت که سایت‌های ثبت نشده را مسدود کند، این مسدود سازی چگونه انجام می‌شود؟ آیا وزارت ارشاد باید به وزارت ارتباطات نامه بزند، یا باید از قوه قضاییه بخواهد این کار را انجام دهد؟ اگر از قوه قضاییه نامه به وزارت ارتباطات برود این وزارت‌خانه باید به آن عمل کند اما اگر از وزارت ارشاد نامه رفت، وزارت ارتباطات موظف است عمل کند یا خیر؟

محسنی اژه‌ای گفت: اگر فرض کنیم که وزارت ارشاد خود را مجاز دانست و سایت‌های ثبت نشده را مسدود کرد در اینجا سوالی باید از وزارت ارشاد پرسید و آن این است که ما چند سایت ثبت نشده داریم؟ آیا شما می‌توانید گزینش کنید و بگویید 5 یا 10 سایت را مسدود می‌کنید؟ اگر برای شما این باشد که حق دارید جلوی سایت‌های ثبت نشده را بگیرید باید جلوی هر تعداد سایت ثبت نشده که وجود دارد گرفته شود.

محسنی اژه‌ای گفت: این بحث‌ها حقوقی و فقط مباحث سیاسی نیستند و دارد روی آنها بحث می‌شود.

محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ی افزایش غیرقانونی شهریه‌ی دانشگاه آزاد گفت که دستگاه قضایی به این موضوع ورود نکرده است.

ادامه دارد ...

کد N512568

وبگردی