آفتاب
AP گزارش داد:

جاده ابریشم دریایی؛ اسب تروای پنهان کردن نفوذ چین در اقیانوس هند

جاده ابریشم دریایی؛ اسب تروای پنهان کردن نفوذ چین در اقیانوس هند

یک رسانه غربی از جاده ابریشم دریایی به عنوان اسب تروای برای پنهان کردن نفوذ چین در اقیانوس هند یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آسوشیتد پرس در گزارشی تحت عنوان "رقابت هند و چین در اقیانوس هند" نوشت شی جینپینگ رئیس جمهوری چین تولد نخست وزیر هند را اوایل هفته جاری در منزل نارندرا مودی جشن گرفت و رهبران دو کشور گفتگوهای طولانی را در رودخانه سبارماتی داشتند.

در ادامه این گزارش آمده است در ابتدا به نظر می رسد که هند و چین در تلاش برای داشتن روابط دیپلماتیک بوده و یکدیگر را به خاطر داشتن روابط حسنه تحسین می کنند. مودی اعلام می کند که همکاری نزدیک دهلی نو و پکن راه را برای پیشرفت و توسعه در جهان هموار می کند.

از سوی دیگر تنها چند ساعت مانده به آغاز سفر سه روزه رئیس جمهوری چین به هند، رسانه های هندی گزارشهایی را درباره پارک صنعتی مشترک، همکاریهای نزدیک دو کشور، روابط فرهنگی و همکاریهای اقتصادی دهلی نو و پکن به ارزش بیش از 20 میلیارد دلار منتشر می کنند اما در این گزارشها هرگز به نگرانی های عمیق هندی ها به رزمایش چین در اقیانوس هند پرداخته نشد.

آسوشیتد پرس در ادامه این مطلب خاطر نشان می کند همزمان با توجه مقامات و رسانه ها به فشار اخیر چین برای تسلط بر دریای چین جنوبی و چین شرقی، ژاپن و آمریکا نیز بیشتر از هر چیز دیگری نظاره گر مسابقه آرام نفوذ در اقیانوس هند هستند که نگرانی های بسیاری نیز در این زمینه وجود دارد.

به نوشته آسوشیتد پرس، تانکرهایی که از اقیانوس هند حرکت می کنند، حامل 80 درصد نفت چین، 65 درصد نفت هند و 60 درصد نفت ژاپن بوده که باعث شده تا آبهای این اقیانوس برای سه قدرت آسیایی از اهمیت قابل توجهی برخوردار شود.

در همین رابطه "کانوال سیبال" وزیر خارجه سابق هند که از چهره های سرشناس در بحث سیاست خارجی این کشور به شمار می رود، می گوید که چین در پی آن است تا نقش اساسی را در اقیانوس هند در کنار هند و آمریکا ایفا کند.

وی افزود: طرح ابتکاری آخر رئیس جمهوری چین که جاده ابریشم دریایی بوده است، چین را از طریق دریا به اروپا متصل می کند اما اگر چین از جاده ابریشم به عنوان چشم انداز همکاریهای بین المللی یاد کند، بسیاری از مقامات دولتی هند نگران می شوند که این طرح اسب تروای پنهان کردن نفوذ رو به رشد چین در اقیانوس هند است.

آسوشیتد پرس در ادامه گزارش به سفر رئیس جمهوری چین به مالدیو و سریلانکا پیش از سفر به هند اشاره می کند که هر دو در اقیانوس هند قرار گرفته اند. البته چین به نوبه خود گزارشها را درباره تلاش برای نفوذ در اقیانوس هند رد می کند. رئیس جمهوری چین در مراسمی برای امضای طرح جاده ابریشم در سریلانکا اعلام کرد که این طرح فرصتی را برای گسترش همکاریها در همه مسائل از توسعه بندر گرفته تا امنیت دریایی فراهم می کند.

وانگ شائوپو مدیر بخش مطالعات آسیا-اقیانوسیه در دانشگاه شانگهای جیاتانگ نیز بر این باور است رقابت هند و چین در اقیانوس هند طبیعی بوده و به لحاظ اهمیت این منطقه است اما نمی توان گفت که جنگ بر سر نفوذ در اقیانوس هند اجتناب ناپذیر است.

در این گزارش آمده است کشورهای همسایه شاید اختلافات گسترده ای را با یکدیگر داشته باشد اما بسیار زیرک تر از آن هستند که اختلافات را به مسائل بسیار حساس بکشاند که از جمله این موارد می توان به رشد اقتصادی اشاره کرد.

کد N512467

وبگردی