آفتاب

تلاش‌ ژاپن برای عضویت در پیمان جبران تکمیلی خسارات هسته‌ای

تلاش‌ ژاپن برای عضویت در پیمان جبران تکمیلی خسارات هسته‌ای

ژاپن برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه هسته‌ای دیگر به پیمان بین‌المللی جبران تکمیلی خسارات در صورت بروز هرگونه خسارت اتمی می‌پیوندد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از سایت خبری ژاپن تایمز، دولت ژاپن قصد دارد طرحی را تا پایان امسال به تصویب برساند که ژاپن به یک پیمان بین‌المللی مبنی بر جبران کردن هرگونه خسارت در اثر بروز فاجعه اتمی بپیوندد.

بر طبق این پیمان که به قانون جبران تکمیلی خسارات در صورت بروز هرگونه آسیب و خطر در بخش هسته‌ای شناخته می‌شود (سی.اس.سی)، در صورت بروز هرگونه خسارت و آسیب در بخش هسته‌ای یکی از کشورهای عضو؛ دیگر اعضا وظیفه دارند که بخشی از خسارات وارد شده در صنعت هسته‌ای این کشور را جبران کنند.

به گفته مقامات ژاپنی، ارنست مونیز، دبیرکل سازمان انرژی آمریکا از پیوستن ژاپن به این پیمان استقبال کرده و اظهار کرده است: عضویت ژاپن به اجرایی شدن بیش‌تر این پیمان و هم‌چنین به ترمیم هرچه سریع‌تر نیروگاه فوکوشیما کمک می‌کند.

این پیمان چندین سال است که توسط کشورهایی هم‌چون آمریکا، آرژانتین، مراکش، رومانی و امارات متحده عربی به امضا رسیده است.

دولت ژاپن سال گذشته نیز ضمن اشاره به دعوت آمریکا برای حضور ژاپن،‌ برای عضویت در این پیمان بین‌المللی ابراز تمایل کرده بود.

به گفته شینزو آبه،‌ نخست‌وزیر ژاپن، عضویت در این پیمان در زمان بروز هرگونه حادثه هسته‌ای به کاهش تلفات منجر خواهد شد و هم‌چنین بار مسوولیت در زمینه نیروگاه‌های هسته‌ای که کاملاً بر عهده‌ شرکت‌های فعال در این زمینه است را کاهش خواهد داد.

دبیرکل سازمان انرژی آمریکا، هم‌چنین حمایت خود را از تلاش ژاپن برای دوباره به کار انداختن دو راکتور هسته‌ای نیروگاه سندای و به طور کلی ازسرگرفتن برنامه هسته‌ای ژاپن، اعلام کرده بود.

انتهای پیام

کد N512446

وبگردی