آفتاب
/نشست آمریکا، داعش و ائتلاف پوچ/

زارعی: آمریکا‌ وانمود می‌کند نیتش در مبارزه با داعش خیرخواهانه است

زارعی: آمریکا‌ وانمود می‌کند نیتش در مبارزه با داعش خیرخواهانه است

یک کارشناس مسائل منطقه با بیان این که آمریکا‌ در مبارزه با داعش وانمود می‌کند که نیتش خیرخواهانه است، تاکید کرد: ‌نیت اصلی آمریکا اجرای عملیات علیه دولت سوریه است که می‌خواهد نیتش را پنهان کند اما ایران می‌داند نیت آمریکا چیست و به همین دلیل همکاری با این کشور را رد کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست "آمریکا، داعش و ائتلاف پوچ" صبح امروز (دوشنبه) توسط پژوهشکده روابط بین‌الملل برگزار شد.

در این نشست سعدالله زارعی درباره حضور نیروهای داعش در عراق، گفت: از نظر آمریکایی‌ها داعش می‌تواند به عنوان یک طرف متعهد تبدیل شود. برای این راه لازم است که فشار بر داعش وارد کند تا با آمریکا وارد مذاکره شود و بدین شکل بازی داعش با بازی آمریکا در منطقه یکی می‌شود.

او با اشاره به حمله آمریکا به عراق در سال 2003، ادامه داد: آمریکایی‌ها در مبارزه با تروریسم تجربیات شکست خورده دارند بر همین اساس با توجه به شکست آمریکا در حمله به عراق چگونه می‌تواند دایه‌دار پیروزی بر یک گروه تروریستی همانند داعش در عراق باشد.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه درباره همکاری عراقی‌ها با آمریکا در مبارزه با نیروهای داعش، گفت: عراقی‌ها دوست ندارند با آمریکایی‌ها همکاری کنند زیرا به آن‌ها اعتمادی ندارند و می‌دانند که مساله اصلی داعش نیست بلکه هدف اصلی آمریکایی‌ها مقاومت است.

زارعی تصریح کرد: از این پس باید منتظر باشیم که آمریکایی‌ها و متحدانش فشارها را از سمت عراق به سمت سوریه بکشانند. در واقع آمریکایی‌ها به دنبال بازسازی جبهه سال گذشته علیه سوریه هستند و می‌خواهند از این طریق وارد سیستم امنیتی سوریه شده و از طریق رخنه در سیستم امنیتی، وارد سیستم سیاسی شوند و اختلال ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند وانمود کنند که عمل‌شان در منطقه علیه داعش خیرخواهانه است و نیت خود را مبنی بر عملیاتی کردن اقدامات‌شان علیه سوریه می‌پوشانند و می‌خواهند ایران را غافلگیر کنند اما ایرانی‌ها می‌دانند که نیت آن‌ها چیست و بر همین اساس همکاری با آمریکا را رد کرده‌اند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به این که خود آمریکایی‌ها نیز اعتراف کردند که اشغال عراق اقدامی اشتباه بوده است، گفت: قدرت آمریکایی‌ها در عراق کاهش یافته است این در حالی است که اکنون نیروهای داعش پنج استان، سه استان در عراق و دو استان در سوریه را در اختیار دارند و جمعیت تحت تصرف آن‌ها حدود 7/5 تا هشت میلیون نفر است که این مساحت به اندازه تقریبا دو کشور اروپایی است.

زارعی ادامه داد: آمریکایی‌ها در آن سال‌ها که قدرت‌شان بسیار بالا بود نتوانستند در عراق پیروز شوند اکنون که قدرت‌شان کاهش یافته چگونه می‌توانند با گروهی مانند داعش که چنین به قدرت رسیده روبرو شوند.

هم‌چنین در ادامه حق‌پناه، استادیار دانشگاه مطالعات راهبردی با اشاره به تحولات عراق و حضور نیروهای داعش در این کشور، گفت: اتفاقات کنونی عراق را نمی‌توان جنگ میان اهل سنت و شیعیان تلقی کرد. تحولات اخیر بستر داخلی دارد که می‌تواند ابعاد منطقه‌یی و بین‌المللی داشته باشد.

استادیار دانشگاه مطالعات راهبردی ادامه داد: از آن‌جایی که این تحولات بستر داخلی دارد سازوکار برای مقابله با آن سخت‌افزاری نیست بلکه باید از شیوه‌هایی استفاده کرد که همراه با مشارکت کشورهای منطقه‌یی باشد.

وی خاطرنشان کرد: جریان داعش در منطقه در کوتاه مدت نمی‌توان کنار گذاشته شود و از بین بردن این جریان صرفا با اقدام نظامی امکان‌پذیر نیست.

سپس محبوبی، استاد دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به تحولات اخیر خاورمیانه بخصوص در عراق و سوریه، گفت: این تحولات در راستای تضعیف محور مقاومت و ایران است.

او با اشاره به تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش، ادامه داد: این ائتلاف بین‌المللی به این دلیل تشکیل شده است که غربی‌ها می‌خواهند در موفقیت انهدام این گروه سهیم شوند زیرا داعش دیگر رو به شکست است و تاریخ مصرفش تمام شده است.

انتهای پیام

کد N512307

وبگردی