آفتاب

نخست وزیر سابق استرالیا از اعزام سربازان کشورش به جنگ عراق ابراز شرمندگی کرد

نخست وزیر سابق استرالیا از اعزام سربازان کشورش به جنگ عراق ابراز شرمندگی کرد

نخست وزیر سابق استرالیا ضمن ابراز تاسف و شرمندگی نسبت به اعزام نیروهای استرالیایی به عراق در سال 2003، تاثیر سقوط رژیم صدام بر ظهور داعش در عراق و سوریه را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان هاوارد، نخست وزیر استرالیا طی سال‌های 1996 تا 2007 اعلام کرد، تصمیم اعزام سربازان استرالیایی به عراق در کنار نیروهای انگلیسی و آمریکایی به این دلیل بوده که وی اطلاعات بی‌پایه و اساس آژانس اطلاعات آمریکا مبنی بر اینکه عراق سلاح‌ کشتار جمعی داشته است را باور کرده است.

هاوارد افزود: من تحت تاثیر گفته‌ها و ارزیابی‌های سازمان امنیت ملی آمریکا قرار گرفتم. در این ارزیابی‌ها، امنیت ملی آمریکا مدعی شده بود که عراق سلاح‌های کشتار جمعی دارد و حتی در این ارزیابی‌ها صحبت‌هایی از توانایی بالقوه اتمی این کشور شده بود. اکنون به نظر می‌رسد که این نتیجه غلط براساس اطلاعات موجود در آن زمان گرفته شده است.

هیچ سلاح کشتار جمع هرگز در عراق پیدا نشد و این نکته پایه حمله به عراق را که طی آن هزاران عراقی و سرباز خارجی کشته شدند، زیر سوال می‌برد.

نخست وزیر وقت استرالیا با اظهار تاسف درباره تصمیم اعزام سربازان استرالیایی به عراق گفت: من شرمنده‌ام و بهترین تلاشم را برای توضیح شرایط آن زمان به کار می‌برم که ثابت کنم این یک حیله عامدانه نبود.

هاوارد همچنین عنوان داشت: گفتن این موضوع که جنگ عراق به تنهایی باعث شکل گیری گروه داعش شده غلط است.

وی در این باره افزود: بسیاری از عوامل شکل‌گیری گروه داعش از وقایعی که در سوریه رخ داده نشات می‌گیرند و این عقیده که شکل‌گیری این گروه نتیجه اتفاقی است که در سال 2003 در عراق روی داده خوانش غلط تاریخ است.

در همین حال، اندرو ویکی، یکی از ماموران اسبق استرالیا، هاوارد را متهم به بازخوانی تاریخ می‌کند. به گفته وی سازمان‌های اطلاعاتی استرالیا نیز اسراری را مطرح کرده بودند که انگیزه‌های انگلیس وآمریکا از حمله به عراق را برای هاوارد تشریح می‌کرد.

به گفته ویکی استناد هاوارد به یک گزارش خاص و استفاده از آن به عنوان مدرکی برای بازنویسی تاریخ کافی نیست.

این مامور سابق سازمان اطلاعات استرالیا معتقد است، هیچ شکی وجود ندارد که گروه داعش نتیجه جنگ در عراق است.

انتهای پیام

کد N512125

وبگردی