آفتاب

ژنرال دمپسی: کشورهای عربی باید در حمله به داعش در عراق کمک کنند

ژنرال دمپسی: کشورهای عربی باید در حمله به داعش در عراق کمک کنند

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: طرح عملیات نظامی تحت رهبری آمریکا برای بازپس گیری مناطق تصرف شده خاک عراق توسط داعش به دنبال حمله به این شبه‌نظامیان از چند طرف مختلف و به طور همزمان است و موفقیت آن به کمک هرچه بیشتر کشورهای عربی بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ ژنرال مارتین دمپسی،‌ رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به خبرنگاران گفت: ما می‌خواهیم تا شبه‌نظامیان داعش هر روز که از خواب بیدار می‌شوند بدانند که از چندین طرف تحت فشار قرار دارند. اگر بتوانیم از پنج طرف به داعش حمله کنیم، کار آن ها تمام است.

ژنرال دمپسی بر اهمیت مشارکت بیشتر کشورهای عربی در این عملیات نظامی تاکید کرده و گفت: بدون تحقق این مساله این عملیات نظامی وارد مرحله بعدی خود نمی‌شود.

وی مشارکت گسترده‌تر کشورهای عربی را به عنوان پیش شرطی برای تصویب برنامه عملیات نظامی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به شبه نظامیان داعش توصیف کرد.

اوباما در چند روز گذشته درباره این برنامه اطلاع رسانی کرد اما هنوز دستور انجام آن را صادر نکرده است.

اوباما در مقاله‌ای در روزنامه "تامپا بای تایمز" نوشت: این تنها جنگ آمریکا نبوده و نخواهد بود. به همین خاطر ما به ایجاد یک ائتلاف بین المللی گسترده ادامه می‌دهیم. البته کشورهای عربی پیشنهاد کمک کرده‌اند.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: دولت واشنگتن از پیشرفتش در ایجاد این ائتلاف راضی است.

ژنرال دمپسی گفت: امضای برنامه عملیات نظامی در عراق و سوریه از سوی اوباما، این عملیات را و ارد مرحله جدیدی می‌کند. تعداد وسیع تر هواپیماهای این ائتلاف باعث حضور پایدار بر فراز میدان نبرد عراق شده و دورنماهای بازسازی عناصر کلیدی ارتش عراق را بهبود می‌بخشد. در حال حاضر تنها حدود نیمی از یگان‌های ارتش عراق که توسط آمریکا آموزش دیده‌اند، شرکای مناسبی برای آمریکا محسوب می‌شوند. یکی از مشکلات حمله با نیمی دیگر از یگان‌های ارتش عراق این است که شبه نظامیان در آن‌ها نفوذ کرده‌اند.

وی افزود: حضور تعداد بیشتر کشورهای عربی باعث پایدارتر و معتبرتر شدن عملیات نظامی در عراق می‌شود. این تنها مساله آمریکا نیست بلکه یک مساله منطقه‌ای و حتی بین المللی محسوب می‌شود. در جریان نشست ناتو در لیتوانی با همتای ترکیه‌ای خود درباره نقش آنکارا در این عملیات گفت و گو کردم.

وی افزود: برآورد نکرده است که چه تعداد نیروی ائتلافی باید در عملیات نظامی آمریکا علیه داعش در عراق حضور داشته باشند اما وی فهرستی از توانایی‌های نظامی را تهیه کرده که امیدوار است از سوی کشورهای عربی و دیگر کشورها تایید شود. این فهرست شامل تبادل اطلاعات، هواپیمای سوخت رسان هوایی، هواپیمای نظارتی و شناسایی، هواپیمای جنگی و کمک‌های مالی برای آموزش و تجهیز نیروهای عراقی و مخالفان میانه روی سوری است.

انتهای پیام

کد N511900

وبگردی