آفتاب

امیدواری کری به امضای توافق امنیتی با افغانستان ظرف یک هفته

امیدواری کری به امضای توافق امنیتی با افغانستان ظرف یک هفته

وزیر امور خارجه آمریکا ضمن استقبال از توافق تقسیم قدرت در افغانستان که براساس آن اشرف غنی احمدزی به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد، گفت: امیدوارم که توافقنامه دوجانبه همکاری امنیتی ظرف یک هفته امضا شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله، دو نامزد رقیب انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه توافق تقسیم قدرت را امضا کرده و به بن‌بست سه ماهه به وجود آمده در پی این انتخابات که کشور را در برهه مهم خروج نیروهای تحت رهبری آمریکا از این کشور فلج کرده بود، پایان دادند.

این "دولت متحد" راه را برای یک توافقنامه امنیتی دوجانبه که امکان حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان را پس از سال 2014 میلادی فراهم می‌سازد، هموار می‌کند؛ توافقنامه امنیتی که حامد کرزای، رئیس‌جمهور در حال کناره گیری افغانستان آن را امضا نکرد. براساس توافق تقسیم قدرت، عبدالله عبدالله به عنوان "مدیر اجرایی" در این دولت انتخاب شد که نقشی مشابه نخست وزیر را ایفا می‌کند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به افغانستان به خاطر آنچه که وی آن را "لحظه فوق‌العاده سیاستمداری" می‌نامد که در آن منافع شخصی به خاطر منافع کشور کنار گذاشته می‌شوند، تبریک گفت.

وی افزود: این دولت متحد فرصت بزرگی را برای پیشرفت در افغانستان و امضای توافق امنیتی دوجانبه ظرف یک هفته فراهم می‌سازد.

ادعاهای تقلب گسترده در دور دوم انتخابات افغانستان باعث ایجاد یک بحران سیاسی شد چرا که هر دو نامزد رقیب ادعای پیروزی کردند. هنگامی که این توافق دولت متحد امضا شد، اشرف غنی در مراسمی در دفتر ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله را به آغوش کشید. هیچ یک از نامزدها پس از امضای این توافقنامه سخنرانی نکردند. کری گفت، انتظار دارد تا مراسم تحلیف رئیس جمهور افغانستان در چند روز آتی برگزار شود.

انتهای پیام

کد N511595

وبگردی