آفتاب

ویژگی‌های یک خطیب توانمند از نگاه سیداحمد خاتمی

ویژگی‌های یک خطیب توانمند از نگاه سیداحمد خاتمی

یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حوزه باید در عرصه رسانه قوی‌تر عمل کند و از جایگاه قلم و رسانه توقع و انتظار بیشتری داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در مراسم رونمایی از سه اثر قرآنی دارالحدیث با بیان این‌که «افتخار حوزه، تربیت پژوهشگران فاضل و هنرمند است» افزود: در زمان طاغوت تعداد طلاب پژوهشگر بسیار کم بود ولی امروز حجم عظیمی از این پژوهش‎ها در مجلات مختلف منتشر می‎شود.

وی یکی از کارهای مهم حوزه را تربیت فضلا با توان بیان بالا دانست و گفت: خطیب کسی نیست که تنها قدرت گرم کردن مجلس را داشته باشد بلکه کسی است که هم علم دارد و هم توان تشخیص شرایط زمانی و مکانی و موقعیت را برای بیان مباحث دارد.

خاتمی با اشاره به کتاب‌های منتشر شده دارالحدیث افزود: امروزه اخلاق به عنوان ابزاری برای بیرون راندن رقبا از صحنه مبارزات است که دو طرف همدیگر را به بی اخلاقی متهم می‌کنند.

وی گفت: سبک زندگی در معارف اسلامی شامل چهاربخش ارتباط با خدا، ارتباط با مردم، ارتباط با خود و ارتباط با طبیعت است که باید در پژوهش‌های حوزویان به این چهار بخش برای تببین درست مقوله سبک زندگی توجه شود.

این استاد حوزه گفت: موسسه دارالحدیث یکی از خلاءهای مهم و چالشی در حوزه معارف حدیث و روایات در اسلام و تشیع را پرکرد و این مرکز تاکنون خدمات بسیار گرانسنگی به عرصه آموزش تخصصی و انتشار کتب بسیار مهم در این عرصه را عرضه کرده است.

وی افزود: این سه کتاب و هر کتابی که در حوزه معارف قرآن نوشته شود به نحوی تقویت کننده شیعه در جهان و برطرف کننده اتهام‎های ناروایی است که به شیعه به لحاظ بی‎تفاوتی به قرآن و اعتقاد به تحریف وارد می‎شود.

این عضو مجلس خبرگان، خصیصه اصلی این سه کتاب را قرآنی بودن و کاربردی بودن موضوعات دانست و گفت: این سه کتاب، کتاب‎هایی بودند که نیاز روز جامعه را منعکس کرده بود و هر کدام به سهم خود در این زمینه نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

وی گفت: پژوهشگران حوزوی باید بزرگان حوزه و بزرگانی چون شهید مطهری را الگوی خود قرار دهند زیرا این بزرگان همیشه نیازهای روز را مدنظر قرار می‎دانند و مباحثی را طرح می‎کردند که توان حل مشکلات روز را داشته باشد به همین دلیل است که بسیاری از سخنرانی‎های این شهید پس از شهادت ایشان قلمی شده است.

انتهای پیام

کد N511508

وبگردی