آفتاب

محمد هاشمی: اصل برادری فقط مختص مسلمانان نیست

محمد هاشمی: اصل برادری فقط مختص مسلمانان نیست

یک حقوقدان با اشاره به اهمیت اصل برادری در ایجاد صلح گفت: برخی این شبهه را مطرح می‌کنند که فقط مسلمانان با هم برادرند، در حالی که این امر با پیام دین سازگاری ندارد.

یک حقوقدان با اشاره به اهمیت اصل برادری در ایجاد صلح گفت: برخی این شبهه را مطرح می‌کنند که فقط مسلمانان با هم برادرند، در حالی که این امر با پیام دین سازگاری ندارد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد هاشمی در همایش روز جهانی صلح که در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد با اشاره به اهمیت اصل کیفیت و منزلت انسانی گفت: قرآن کریم و قانون اساسی ما به زیبایی به اهمیت این اصل اشاره می‌کند.

وی با اشاره به اصل آزادی به عنوان یکی از اصول مستحکم کننده‌ صلح گفت: این اصل عبارت از حقی است که افراد با استفاده از آن بتوانند استعدادهای خویش را بکار گیرند و البته در کنار آزادی آزادگی لازم است.

این حقوقدان با بیان این که منشور ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر به موضوع آزادی پرداخته است افزود: قانون اساسی ما نیز تصریح دارد که هیچ مقامی حق ندارد آزادی‌های مشروع را حتی با وضع قانون سلب کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت اصل برابری و عدم تبعیض گفت: اقوام و قبایل همگی با یکدیگر برابرند و اگر این اصل را کنار بگذاریم صلحی وجود نخواهد داشت. یعنی هر چند یک صلح ظاهری وجود داشته باشد ولی این یک صلح ننگین است.

این حقوقدان با نام بردن از اصل برادری به عنوان یکی دیگر از اصول موثر در صلح گفت: این اصل همبستگی را به همراه دارد. روح برادری از جمله مواردی است که هم در بعد بین‌المللی و هم در حقوق داخلی ما مورد تاکید قرار گرفته است.

هاشمی گفت: گاهی این شبهه مطرح می شود که فقط مسلمانان با هم برادرند، در حالی که این موضوع با پیام دین سازگاری ندارد.

وی اظهار کرد: انشعاب خانواده‌ها، گروه‌ها و افراد و قبایل دشمنی می‌آورد همچنان که در طول تاریخ و در جنگ‌های جهانی فجایعی به بار آورده است.

وی ادامه داد: جامعه بشری پس از مشاهده این مصیبت‌ها درک کرد که بهترین راه صلح است. صلح و دوستی هم در دین اسلام و هم در نگرش‌های مغرب زمین مورد اشاره قرار گرفته است و ما نباید آیه‌ 128 سوره نساء که می‌فرماید " الصلح و الخیر" را فراموش کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: در جامعه مغرب زمین نیز اندیشمندان در طول قرون متعدد به این نتیجه رسیده‌اند که گفت‌وگو و مجادله احسن را در پیش بگیرند.

انتهای پیام

کد N511495

وبگردی