آفتاب

کامرون: هرگونه توافق پس از رفراندوم باید منصفانه و پایدار باشد

کامرون: هرگونه توافق پس از رفراندوم باید منصفانه و پایدار باشد

در شرایطی که آرامش نسبی در پی عدم رای مثبت اسکاتلندی‌ها به رفراندوم جدایی از بریتانیا برقرار شده، نخست‌وزیر انگلیس امروز (یکشنبه) تاکید کرد که تمرکززدایی بیشتری که قول آن به اسکاتلندی‌ها داده شده، نباید باعث تحت‌الشعاع قرار گرفتن مابقی کشور شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس خودمختاری بیشتر اسکاتلند را به خودمختاری بیشتر انگلیس پیوند زده و می‌گوید: این اوضاع کاملا عادلانه که به موجب آن نمایندگان اسکاتلندی‌ پارلمان بریتانیا می‌توانند درباره موضوعاتی که تنها بر انگلیس اثر بگذارد، نظر بدهند، نباید مورد اصرار قرار گیرد.

نمایندگان انگلیسی پارلمان بریتانیا چنین تاثیری بر مسائل مشابهی که بر اسکاتلند اثر می‌گذارد، ندارند و از جمله آن‌ها می‌توان به بحث آموزش و بهداشت اشاره کرد چرا که آن‌ها از قبل توسط مجمع ادینبورگ کنترل می‌شوند.

کامرون گفت: در اینجا یک بی‌انصافی اولیه در قلب دموکراسی ما وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود. هرگونه توافق پس از رفراندوم باید منصفانه و پایدار باشد.

در رفراندوم تاریخی روز پنج‌شنبه هفته گذشته در اسکاتلند، 55 درصد از اسکاتلندی‌ها مخالفت خود را با استقلال و 45 درصد موافقت خودشان را با جدایی از بریتانیا اعلام کردند.

وی در مطلبی برای روزنامه میل روز یکشنبه نوشت: این مساله را نباید بیش از این مورد بی‌اعتنایی قرار داد. در حالی که اختیارات جدید درباره مالیات، هزینه‌ها و خدمات اجتماعی و رفاه در مسیر سپرده شدن به پارلمان اسکاتلند در ادینبورگ هستند، مردم انگلیس این مساله را مطرح می‌کنند که چرا آن‌ها نباید چنین اختیاراتی را داشته باشند. چرا نمایندگان اسکاتلند‌ی پارلمان بریتانیا قادرند درباره‌ آنچه که در مدارس انگلیس تدریس می‌شود، درباره کاهش هزینه‌ها در بیمارستان‌های انگلیس یا حتی مالیات بر درآمد ولز و انگلیس نظر بدهند اما خود انگلیسی‌ها چنین توانایی‌ را ندارند؟ این کاملا بی‌انصافی است که حق مردم ولز نادیده گرفته شود.

حزب کارگر انگلیس که 40 کرسی از 59 کرسی اسکاتلند را در پارلمان 650 عضوی بریتانیا دارد، خواهان تمرکززدایی بیشتر اسکاتلند با هدف جدایی از اصلاحات گسترده‌تر است. کامرون که حزبش تنها یک کرسی در اسکاتلند را در انتخابات پارلمانی 2015 دارد، به چالش مستقیمی برای اد میلیبند، همتای خود در حزب کارگر اشاره کرد و گفت: این مساله باید برای ما حل بشود یا برای مردم بریتانیا توضیح داده شود که چرا آن‌ها نباید چنین قدرت مشابهی را داشته باشند.

اما این اقدامات کامرون باعث انتقادهایی از جانب نیک کلگ، معاونش شده است و وی در روزنامه ساندی تایمز نوشت: درباره اعطای اختیارات بیشتر به اسکاتلندی‌ها هیچ اما و اگری نباید وجود داشته باشد و این بسته نباید به سایر اصلاحات قانون اساسی منوط شود.

در همین حال اعضای محافظه‌کار پارلمان انگلیس فشارهای خود را بر روی دیوید کامرون افزایش داده‌اند تا وی نیز "وزیر اول انگلیسی" را ایجاد کند که قدرتمندتر از نخست‌وزیر بریتانیا باشد.

انتهای پیام

کد N510819

وبگردی