آفتاب

درخواست اپوزیسیون روسیه برای تظاهرات علیه رویکرد مسکو به اوکراین

درخواست اپوزیسیون روسیه برای تظاهرات علیه رویکرد مسکو به اوکراین

برای نخستین بار در شش ماه اخیر فعالان اپوزیسیون در روسیه از مردم خواستند تا به راهپیمایی‌های صلح آمیز علیه سیاست‌های مسکو نسبت به اوکراین و ماشین تبلیغاتی‌اش بپیوندند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری دویچه وله، امروز (یکشنبه) قرار است راهپیمایی‌های صلح آمیزی در مسکو و دیگر شهرهای روسیه برگزار شود. انتظار می‌رود که تنها در مسکو 50 هزار تن در نخستین اعتراضات گسترده عمومی علیه مداخله روسیه در اوکراین در شش ماه گذشته شرکت کنند.

مارس سال جاری میلادی به دنبال برگزاری رفراندوم مناقشه آمیز در کریمه درخصوص اینکه آیا این شبکه جزیره به روسیه الحاق شود یا خیر، ده‌ها هزار تن با شعار "اوکراین را راحت بگذارید" به خیابان‌های سراسر روسیه آمدند.

این در حالی است که نظرسنجی‌های اخیر حاکی از آن است که اکثر روس‌ها همچنان از سیاست‌های مسکو نسبت به اوکراین حمایت می‌کنند و صداهای مخالف به ندرت در ملاء عام شنیده می‌شود.

به گفته مرکز نظرسنجی "لوادا" روسیه بیش از 80 درصد از روس‌ها در اعتراضاتی که در نزدیکی آن‌ها برگزار می‌شود، شرکت نمی‌کنند.

فعالان حقوق بشر و اپوزیسیون می‌گویند، این مساله به خاطر مقابله دولت علیه هرگونه اعتراضی است که تبلیغات تهاجمی کرملین نیز به آن کمک می‌کند.

بوریس لمتسف، سیاستمدار مخالف روسی گفت: این مردم با تبلیغات و تحریک عمومی فریب خورده‌اند. یک جنون نظامی‌گری به زور در روسیه به وجود آمده که با فاشیستی کردن افکار عمومی تشدید شده است.

وی افزود: فعالان سیاسی و مخالفان به بدترین حالت ممکن شکنجه و اذیت شده‌اند و دروغ‌هایی درباره آن‌ها گفته می‌شود. آن‌ها به خاطر تمامی گناه‌ها به کشور مقصر شمارده شده‌اند و بر چسب خائن به آن‌ها زده شده است.

یکی از کاربران وب سایت "حقوق بشر در روسیه" نیز گفت، جامعه مدنی روسیه ضعیف و عقب مانده است و به همین خاطر تعداد اعتراضات بسیار کم است.

وی افزود: حتی در قرن 21 نیز ما هیچ نفوذی به دارایی‌های شخصی خودمان نداریم. هنگامی که حقوق بشر ما نقض می‌شود، موسسات مدنی که نسبت به آن‌ها هشدار دهند، کجا هستند؟ شرکت‌های خصوصی ماه‌ها است که تحت فشار مقامات قرار گرفته‌اند. به آن‌ها برچسب "ستون پنجم" یا جاسوس‌های خارجی زده شده است و این تحریک عمومی علنی است. پیام دولت این است که بیان افکار و نظرات عمومی بی‌فایده و خطرناک است.

ولادیمیر ریشکف، سیاستمدار مخالف روسیه نیز معتقد است: تعداد اعتراضات بسیار اندک است چرا که مردم دسترسی به اخبار و اطلاعات واقعی را ضروری نمی‌دانند. در سال گذشته میلادی دولت تبلیغات گسترده‌ای را از طریق تلویزیون به راه انداخته و قصد دارد آن را ادامه دهد. در نتیجه چه چیزی باید دیدگاه عمومی روسیه در مورد مداخله نظامی مسکو در اوکراین را تغییر دهد؟ جنگ افغانستان که 10 سال طول کشید ابتدا باعث نگرانی مردم جماهیر شوروی نشد. مردم ایمان خود به رهبرانشان را از دست ندادند تا اینکه سربازان به خانه بازنگشتند و هزاران خانواده در سوگ نشست.

وی افزود: یکی دیگر از عاملانی که باعث کم بودن تعداد اعتراضات است، مسائل اقتصادی است. روسیه برای سیاست‌های ضد اوکراینی خود چه بهایی پرداخت خواهد کرد؟ ما از این موضوع اطلاعی نداریم تا اینکه نرخ بیکاری، افزایش قیمت‌ها و کمبود مواد غذایی بدتر شود، اما اگر عموم مردم به اطلاعات واقعی دسترسی یابند، به این جنبش‌های ضد جنگ خواهند پیوست.

انتهای پیام

کد N510650

وبگردی