آفتاب
با قطع کمکهای مالی به اردن نمایان شد/

خشم عبدالله از عبدالله دوم به سبب نافرمانی از دستوراتش

خشم عبدالله از عبدالله دوم به سبب نافرمانی از دستوراتش

پادشاه عربستان دستور قطع کمکهای عادی به اردن را به سبب دنباله روی نکردن این کشور از دستورات ملک عبدالله در برپایی اردوگاههای آموزش تروریستهای مخالف نظام سوریه صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  المسله، نویسنده زندگی نامه صدام دیکتاتور معدوم عراق اعلام کرده است عربستان، کمکهای خود به اردن را به سبب خودداری این کشور از اجرای دستورات ریاض قطع کرده است.

سایمون هندرسون مدیر برنامه خلیج فارس و سیاست انرژی در مرکز مطالعات خاورمیانه واشنگتن در مقاله ای در یک روزنامه غربی نوشته است عبدالله بن عبدالعزیز دستور قطع کمکهای مالی به اردن را به سبب مخالفت امان با ایجاد پایگاههای آموزشی برای هزاران تروریست مخالف نظام سوریه تحت نظارت بندر بن سلطان صادر کرده است.

وی که نویسنده کتاب زندگی نامه صدام دیکتاتور معدوم عراق به شمار می رود، در این مقاله فاش کرده است : ملک عبدالله کمکهای مالی را به حکومت اردن قطع کرده است.

قطع این کمکها در حالی  است که حکومت اردن با کسری بودجه یک میلیارد دلاری در سال روبرو است.

هندرسون علت مخالفت حکومت اردن با دستور پادشاه عربستان را دشوار بودن تشخیص طیف های جنگجویان مخالف نظام سوریه دانسته است که برخی به زعم غربی ها، افراد مسلح میانه رو خوانده می شود و گروه دیگر هم افراد مسلح وابسته به گروه تروریستی داعش هستند، اما ریاض، مخالفت اردن را عدم دنباله روی این کشور از دستورات خود قلمداد کرده است.

عربستان هر ساله به برخی کشورها به شرطی که آنها سیاستهای خود را با مواضع سعودی در قبال تحولات مختلف هماهنگ کنند، کمک مالی می کند.

هندرسون گفته است شورشیانی همچون داعشی ها ممکن است بر جوانان خشمگین اردنی تاثیربگذارند.

دولت سوریه بارها، رژیم اردن را به حمایت از گروههای تروریستی مسلح و آموزش آنها در خاک خود متهم کرده است.

هندرسون گفته است برکناری بندر بن سلطان از ریاست سازمان ا طلاعات سعودی در آوریل گذشته از سوی ملک عبدالله در پی فشارهای آمریکا صورت گرفت، اما شاه سعودی به بندر اجازه داده است نقش مبهم خود را در شورای امنیت ملی سعودی حفظ کند.

هندرسون همچنین به این نکته اشاره کرده است که قطر، همسایه کوچک عربستان اما رقیب بزرگ دیپلماتیک این کشور، همچنان از تروریستهای شاخه القاعده یعنی جبهه النصره حمایت می کند.

کد N510341

وبگردی